میلاد پیام رسان کربلا مبارک

سلام بر قدس

سلام بر قدس

سلام بر مسجد الاقصی

سلام بر قبله اول مسلمین 

میعادگاه ادیان الهی 

پایتخت دائمی فلسطین

ولو کره المشرکون

تسلیت شهادت حضرت زهرا (س)

این ناگهانی مرگ تو باور ندارم
باور ندارم سایه ات بر سر ندارم
تو رفتی وگشته دعایت استجابت
من ماندم واین غم،دگر مادر ندارم
زاندم که دیدم آن هجوم جانیان را
جزاشک چشم ولرزه ی پیکر ندارم
من زینبم دخت یتیم پنج ساله
کاری بجز دلداری حیدر ندارم
در روز آخر شانه بر مویم کشیدی
دیگر توان شانه ای بر سر ندارم
فریاد مادر مادرم بر عرش رفته
جز چادر خاکی تو در بر ندارم
سرمی نهم بربسترت با اشک وناله
مادر دعاکن سر زبستر برندارم

شاعر : اسماعیل تقوایی

ایام شهادت حضرت صدیقه طاهره فاطمه زهرا سلام الله علیها بر محبان خاندان رسالت تسلیت باد.

تسلیت شهادت حضرت زهرا (س)

خجسته میلاد گل نرگس مبارک

ثواب زیارت امام رضا(ع)

پيامبر صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏آله : :      
       
      سَتُدفَنُ بَضعَةٌ مِنّي بأرضِ خُراسانَ، لا يَزُورُها مُؤمِنٌ إلّا أوجَبَ اللّهُ عزّ و جلّ لَهُ الجَنَّةَ و حَرَّمَ جَسَدَهُ على النّارِ.      
       
      به زودی پاره‏اى از تن من در خاك خراسان دفن شود. هيچ مؤمنى آن را زيارت نكند مگر آن كه خداوند عزّ و جلّ بهشت را بر او واجب و بدنش را بر آتش دوزخ حرام گرداند.      
       

      عیون اخبار الرضا: ج1، ص 286 / ميزان الحكمه:ج‏5، ص125

عابدتر، زاهدتر و با فضليت‏ ترین مردم زمان خود     


               
      امام سجاد سلام الله علیه: :     
      
      إنَّ الحَسَنَ بنَ عَلِيِّ بنِ أبي طالِبٍ عليهماالسلام كانَ أعبَدَ النّاسِ في زَمانِهِ وأزهَدَهُم وأفضَلَهُم‏      
       
      حسن بن على بن ابى طالب سلام الله علیه در زمان خود، از همه عابدتر، زاهدتر و با فضليت‏تر بود.      
       
      أمالي صدوق : ص150، ح 8 / اهل بيت در قرآن و حديث : ج‏1، ص411 

السلام علیکم  یا اهل بیت النبوه


پیامبر بزرگوار اسلام (ص) از زبان امام علی (ع)

              
امام علي سلام الله علیه: :
(في رَسولِ اللّه)‏ أدّى أميناً و مَضى رَشيدا و خَلَّفَ فِينا رايَةَ الحَقِّ

پیامبر بزرگوار ص، رسالت خويش را با امانت به انجام رساند و دنيا را ترك كرد ، در حالى كه راهنماى ما بود و پرچم حق را در ميان ما باقى گذاشت .


نهج البلاغه: خطبه ۱۰۰ / اهل بیت در قرآن وحدیث: ج2، ص 576

سالروز رحلت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و شهادت امام حسن مجتبی و امام رضا علیهماالسلام تسلیت باد.



سبک زندگی علوی(۶) آداب معاشرت


امام علی به فرزندش امام حسن (ع) فرمود: پسرم! چهار چيز از من يادگير (در خوبيها)، و چهار چيز به خاطر بسپار (هشدارها)، كه تا به آنها عمل كني زيان نبيني. الف: خوبيها 1- همانا ارزشمندترين بي نيازي عقل است، 2- و بزرگ ترين ترس بي خردي است، 3- ترسناك ترين تنهايي خودپسندي است 4- و گرامي ترين ارزش خانوادگي، اخلاق نيكوست. ب: هشدارها 1- پسرم! از دوستي با احمق بپرهيز، همانا مي خواهد به تو نفعي رساند اما دچار زيان مي كند. 2- از دوستي با بخيل بپرهيز، زيرا از آنچه كه سخت به آن نيازي داري از تو دريغ مي دارد. 3- و از دوستي با بدكار بپرهيز، كه با اندك بهايي تو را مي فروشد. 4- و از دوستي با دروغگو بپرهيز، كه او به سراب ماند، دور را به تو نزديك، و نزديك را دور مي نماياند.

نهج البلاغه حکمت 38

100نکته از سبک زندگی پیامبر خاتم (ص)

قرآن کریم درباره پیامبر خاتم، حضرت محمد مصطفی (صلی الله علیه و آله و سلم) می فرماید: «و لکم فی رسول‌الله اسوه حسنه»؛ از این رو سیره و سنت رسول امین اسلام که برخی را اشاره می کنیم، می تواند گره از بسیاری از مشکلات مادی و معنوی انسان ها باز کند:
1-هنگام راه رفتن با آرامی و وقار راه می رفت.
۲-در راه رفتن قدم ها را بر زمین نمی کشید.
۳-نگاهش پیوسته به زیر افتاده و بر زمین دوخته بود.
.

ادامه نوشته

سبک زندگی علوی(۵)

پاداش نیکی

امیرالمومنین که درود خدا بر او فرمود: 

چون تو را ستودند، بهتر از آنان ستايش كن، و چون به تو احسان كردند، بيشتر از آن ببخش، به هر حال پاداش بيشتر از آن كسي است كه آغاز كرد.

منبع: نهج البلاغه.حکمت ۵۹

سبک زندگی علوی(۴)

اعتدال در زندگی

امیرالمومنین علی که درود خدا بر او فرمود: 


بخشنده باش اما زياده روي نكن، در زندگي حسابگر باش، اما سختگير مباش.


نهج البلاغه.حکمت۳۲

سبک زندگی علوی(۳)


ترغیب به کردار نیکو

امیرالمومنین علی که درود خدا بر او فرمود: 

كسي كه كردارش او را به جايي نرساند، افتخارات خاندانش او را به جايي نخواهد رسانيد.


منبع: نهج البلاغه حکمت ۲۲

سبک زندگی علوی(۲)

روش معاشرت با مردم

امیر المومنین علی که درود خدا بر او فرمود: با مردم آنگونه معاشرت كنيد، كه اگر مرديد بر شما اشك ريزند، و اگر زنده مانديد، با اشتياق سوي شما آيند.


منبع: نهج البلاغه.حکمت دهم

سبک زندگی علوی(۱)

امیرالمومنین درود خدا بر او فرمود: 

سينه خردمند صندوق راز اوست، و خوشرويي وسيله دوست يابي، و شكيبايي، گورستان پوشاننده عيبهاست.

و نيز فرمود: پرسش كردن وسيله پوشاندن عيب هاست، و انسان از خود راضي، دشمنان او فراوانند.


منبع: نهج البلاغه.حکمت ۶

سبک زندگی  در آیات قرآنی

در آیات بسیاری از قرآن کریم سبک زندگی اسلامی تبیین گردیده است؛ از آنجا که سبک زندگی انسان نتیجه رفتار او در طول زندگی است، در یک تقسیم بندی کلی روابط و رفتار انسان در آموزه های قرآنی بر چهار بخش است :

1-    رابطه انسان با خدا

2-    رابطه انسان با خود

3-    رابطه انسان با جامعه

4-    رابطه انسان با دیگر مخلوقات

ادامه نوشته

تعریف سبک زندگی در بیان رهبر معظم انقلاب

سبک زندگی در بیان رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خامنه ای  (مدظله) عبارت است از:

آن چيزهائى است كه متن زندگى ما را تشكيل ميدهد؛ كه همان سبك زندگى است كه عرض كرديم. اين، بخش حقيقى و اصلى تمدن است؛ مثل مسئله‌ى خانواده، سبك ازدواج، نوع مسكن، نوع لباس، الگوى مصرف، نوع خوراك، نوع آشپزى، تفريحات، مسئله‌ى خط، مسئله‌ى زبان، مسئله‌ى كسب و كار، رفتار ما در محل كار، رفتار ما در دانشگاه، رفتار ما در مدرسه، رفتار ما در فعاليت سياسى، رفتار ما در ورزش، رفتار ما در رسانه‌اى كه در اختيار ماست، رفتار ما با پدر و مادر، رفتار ما با همسر، رفتار ما با فرزند، رفتار ما با رئيس، رفتار ما با مرئوس، رفتار ما با پليس، رفتار ما با مأمور دولت، سفرهاى ما، نظافت و طهارت ما، رفتار ما با دوست، رفتار ما با دشمن، رفتار ما با بيگانه؛ اينها آن بخشهاى اصلى تمدن است، كه متن زندگى انسان است.


منبع:
بيانات در دیدار جوانان استان خراسان شمالى‌ ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
منبع : farsi.khamenei.ir

   گام اول در طراحی سبک زندگی

برای نظریه پردازی در باب سبک زندگی در گام اول باید تمام موانع نظریه‌پردازی را از سر راه برداریم.

 

دکتر «علی انتظاری»، مدیر گروه جامعه‌شناسی دانشگاه علامه طباطبایی، از اساتید بسیار فعال گروه علوم اجتماعی و متخصص در مسائل اجتماعی، نظریه‌های جامعه‌شناسی، اینترنت و فضای مجازی و اندیشه‌ی اجتماعی متفکران مسلمان است. کتاب‌های «تعلیمات اجتماعی» پایه‌ی اول و سوم راهنمایی و «جامعه‌شناسی علم» و مقالات «تحلیل جامعه‌شناختی مطبوعات ایران» و «آموزش تولید محور» از جمله تألیفات این استاد دانشگاه علامه طباطبایی است.


برای فهم بیشتر رابطه‌ی سبک زندگی و نظریه‌ی اجتماعی به سراغ دکتر انتظاری رفتیم. متن کامل این گفتگو را در ادامه بخوانید:
 
آیا سبک مفهوم منبعث از نظریه‌ی اجتماعی است یا یک واقعیت بیرونی که نظریه آن را تحلیل می‌کند؟
بحث «سبک» اساساً یک مفهوم نظری است. در عالم ‌بیرونی که ما سبک نداریم. در واقع آدم‌ها به گونه‌ای زندگی می‌کنند و ما آن را دسته‌بندی‌ می‌کنیم یا قالب‌هایی به آن می‌دهیم. مفهوم‌ها در واقع ساخته و پرداخته‌ی ذهن ما هستند و ما بر اساس ذهنیت خودمان، به نحو خاصی آن‌ها را طبقه‌بندی می‌کنیم. البته این موضوع هم منشأ خارجی دارد، ولی آنچه در بیرون وجود دارد در قالب سبک نیست. بالاخره آدم‌ها در زندگی‌هایشان، مشابهات‌ها و تفاوت‌هایی با هم دارند و روش‌های متفاوتی را برای تأمین نیازهای زندگی‌شان و حل مسائل روزمره‌شان انتخاب می‌کنند. انواع کارهایی که انسان‌ها به روش‌های مختلف انجام می‌دهند، بر اثر ممارست و هم‌جواری و یادگیری‌های اجتماعی، با همدیگر قرابت پیدا می‌کنند. همچنین ممکن است به دلیل نوآوری‌ها یا یادگیری‌ها و جامعه‌‌پذیری‌های متفاوت، اجتماعی‌ شدن‌ افراد افتراقی با هم داشته باشد. منتها ما بر اساس ذهنیت خودمان، آرایش متفاوتی ایجاد می‌کنیم و مثلاً به همانندی و هم‌جواری چند ویژگی، عنوان سبک را اطلاق می‌کنیم.

 شرایط اجتماعی در شکل‌گیری یک مفهوم نظری چه تأثیری دارد؟ آیا اصولاً شرایط این مفهوم را شکل می‌دهند یا برعکس؟

ادامه نوشته

شاخصه های سبک زندگی اسلامی


آشفتگی، پریشانی و نبود آسایش و آرامش از نتایج مفقود ماندن سبک زندگی اسلامی در میان ما مسلمانان است؛ سبکی که با تبلور آن، شاهد مدینه فاضله ای خواهیم بود که از قِبَل آن به سعادت دست می یابیم. در این راستا با گفتگویی با حجت الاسلام محمدحسین توانایی، استاد دانشگاه امام صادق (ع) و مولف کتاب های "قرآن و معنادرمانی"، "مهارت زندگی"،"آیین و سبک زندگی" و ... انجام داده ایم. مشروح گفتگوی ما با این مدیر دفتر پژوهش و برنامه ریزی معاونت قرآن و عترت (ع) وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از نظرتان می گذرد:

سبک زندگی که اسلام پیشنهاد می کند چه گونه سبکی است و چه شاخصه ها و ویژگی هایی دارد؟این سبک مبتنی بر آیات قرآن و سنت پیامبر (ص) بوده و شاخصه های آن برگرفته از آموزه های وحیانی و اهل بیت (ع) است. در این سبک مهمترین مساله خدامحوری، اعتقاد به روز جزا، اخلاق مداری در حوزه های حوزه فردی، اجتماعی و خانوادگی است.
سبک زندگی اسلامی تسهیل کننده چهار نوع رابطه بوده و زمینه برقراری این چهار رابطه را فراهم می کند. این روابط عبارت است از: رابطه انسان با خود، رابطه انسان با خدا، رابطه انسان با دیگران و رابطه انسان با محیط زیست. بنابراین این سبک که برگرفته از تعالیم وحی است کمک می کند انسان بتواند بهترین رابطه را در این چهار محور ایجاد کند.

در سایه این سبک قرار است به چه مقصدی دست پیدا کنیم و در واقع چشم انداز سبک زندگی تجویزی اسلام چیست؟چشم انداز نهایی هدف نهایی این سبک رسیدن به مقام قرب الهی و تکامل فرد و جامعه است و در ضمن آن، انسان بتواند به رضایت مندی از زندگی بدون استرس، در کمال امنیت و آرامش روانی برسد که این سبک برای او ترسیم کرده است.


ادامه نوشته

یکشنبه های بهشتی/سبک زندگی اسلامی!

کینه زن و شوهر نسبت به یکدیگر یا کینه فرزندان راجع به همدیگر یا کینه آنها نسبت به پدر و مادر، بسیار قبیح است و گناه آن بزرگ می‌باشد.
وارث: «یکشنبه ها» مهمان مباحث مربوط به «سبک زندگی اسلامی» هستید:
آیت‌الله مظاهری در درس اخلاق:« اگر کسی بخواهد رستگار و سعادت‌مند شود، باید به خداوند و انبیاء و اولیای او شباهت داشته باشد؛ به این معنا که فضائل نیکوی اخلاقی و در رأس آن، عفو را سرلوحه اعمال خود قرار دهد. البته شباهت تام، نه ممکن است و نه از ما خواسته‌اند، امّا بالأخره نمی‌شود که انسان خدای «ارحم‌الرّاحمین»  و پیامبر«رحمة‌للعالمین» و امامانی
 رئوف و بسیار بخشنده داشته باشد، ولی خود کینه توز باشد.

ادامه نوشته

اولويت‌هاي تحقق سبک زندگي اسلامي

گفت‌و‌گو با آيت‌الله مصباح يزدي دربارة همايش سبك زندگي اسلامي

در تاريخ 19/11/1391

پرسش:‌به نظر حضرت‌عالي مفهوم سبك زندگي چيست؟

آيت‌الله مصباح: واژة سبک زندگي که در ادبيات امروزي به‌مثابة واژه‌اي کليدي مطرح شده است، از نظر لغوي و موارد كاربرد، گسترة وسيعي را در‌بر‌مي‌گيرد؛ يعني از رفتارهاي خاصي که هر فردي براي زندگي خود بر‌مي‌‌گزيند تا رفتارهاي خانوادگي، فاميلي، محلي، شهري، کشوري و بين‌الملل قابل اطلاق است. از اين منظر، مي‌توان سبک زندگي را ويژگي‌هاي رفتاري انسان تعريف کرد و بر اساس اختلاف اين ويژگي‌ها، تعدد سبک‌ها را در نظر گرفت؛ اما اين ويژگي‌ها از ديدگاه‌هاي مختلف قابل تقسيم به اشكال مختلف است؛ گسترة‌ اين تقسيم‌بندي سبک زندگي فردي،‌ خانوادگي،‌ گروه خاص، افراد يك شهر يا منطقه و زندگي‌هاي بين‌المللي را شامل مي‌شود. شايسته است در مردم‌شناسي به‌صورت توصيفي به بيان اين مسائل بپردازند. اینکه ساكنان هر منطقه‌اي چه ويژگي‌هاي رفتاري دارند، خودبه‌خود بار ارزشي مثبتي يا منفي‌اي ندارد. اين يک نوع تقسيم‌بندي به لحاظ گستره متعلَق است. نوع ديگر تقسيم‌بندي از نظر عواملي است که در اين ويژگي‌ها مؤثر است؛ يعني گاهي عوامل طبيعي، اقليمي و جغرافيايي مانند نوع آب و هوا يا غذاها يا لباس و عوامل اجتماعي و تاريخي در آن مؤثر است. در نهايت، عوامل فرهنگي يا به تعبير ديگر عوامل ارزشي منشأ اين تقسيم‌‌بندي مي شود؛ يعني روش‌هاي زندگي جوامع مختلف را ارزش‌گذاري، و بر اين اساس خوب يا بد بودن كاري را مشخص مي‌‌كنند كه نتيجه آن انتخاب روش خوب است. بحث‌هايي که امروزه، به‌ويژه پس از سخنان مقام معظم رهبري، مطرح شده است، صرفاً يک بحث توصيفي و تاريخي نيست؛ بلکه منظور اين است که

ادامه نوشته

بيشترين پيوند با خانواده  


                  
      در مورد امام موسی بن جعفر سلام الله علیه، روایت شده : :     
      
      كانَ اَوصَلَ النّاسِ لأِهلِهِ و رَحِمِهِ و كانَ يَتَفَقَّدُ فُقَراءَ المَدينَةِ فِي اللَّيلِ      
       
      روايت شده [امام موسى بن جعفر ع] بيشترين پيوند را با خانواده و خويشان خود داشت و شب ها از فقيران مدينه دستگيرى مى كرد .      
       
      الإرشاد : ج ۲ ، ص۲۲۳/آينه يادها ص 142

روز دانشجو گرامی باد

16آذر یادآور مبارزه و ایستادگی دانشجویان در برابر استکبار جهانی بویژه امریکا و انگلیس و ایادی وابسته آن در نظام منفور و سرسپرده پهلوی می باشد.

یاد و خاطره آن مبارزان بویژه شهدای آن روز قندچي و بزرگ نيا و شريعت رضوي را گرامی می داریم .

در این خصوص مطلبی از درگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی تقدیم می گردد:


ادامه نوشته

صوت قرآن تو صبرم را ربود از دل ، حسین


صوت قرآن تو صبرم را ربود از دل ، حسین
زآن سبب سر را زدم بر چوبه محمل ، حسین

من ز طفلی بر سر دوش نبی دیدم تو را
از چه بگرفتی کنون بر نوک نی منزل ، حسین؟

این تویی بالای نی ای آفتاب فاطمه ؟
یا شده خورشید گردون بر زمین نازل ، حسین

می خورد بر هم لبت گویی تکلّم می کنی
گاه با من، گه به طفلان ،‌ گاه با قاتل ، حسین

ای هلال من ! زبس در خاک و خون پوشیده ای
دیدنت آسان ،‌ شناسایی بود مشکل ، حسین

اختیار دیده را پای سرت دادم ز دست
ترسم از اشکم بماند کاروان در گِل ، حسین

با تنت در قتلگه بنشسته جانم در عزا
با سرت بر نوک نی ،‌اُلفت گرفته دل ، حسین

با تمام دردها و غصه ها و رنج ها
نیستم آنی ز طفل کوچکت غافل ، حسین

هر چه پیش آید ، خوش آید ، سینه را کردم سپر
با اسارت نهضتت را می کنم کامل ، حسین

سوز و شور «میثم» بی دست و پا را کن قبول
گر چه شعرش هست در نزد تو نا قابل ، حسین


حاج غلام رضا سازگار
نخل میثم 1 ، ص 259
1388/10/13

السلام علیک یا ابا عبدالله

آغاز ماه محرم ماه اندوه اهل بیت پیامبر صلی الله علیه و آله را به ساحت مقدس امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و همه ی محبان اهل بیت تسلیت و تعزیت می گویم .



دمید روح غم اندر، تن مه غم عالم
تو نوحه سر بده چون شد، عزای اشرف آدم
لباس تیره به تن کن، ز داغ نوحه تو سر کن
که گشته ماه عزا و ، دوباره گشت محرم
سرشکسته ی خود را، شکن دوباره ز داغش
بزن به سر ز غم او، بزن به سینه تو هردم
مه عزای دو عالم، رسیده ایها العالم
که هر شب مه غم شد، شب غم و شب ماتم
سرم هوای تو دارد، دلم هوای حریمت
بده پری به کبوتر، ببین شکسته دو بالم
همین که اشک بریزم، برای اشک تو آقا
برای من شده کافی، همین دو قطره ی نم نم


سروده : جعفرابوالفتحی

فهمیده ها فهمیده بودند...

هشتم  آبان ماه روز بسیج دانش آموزی یادآور دلاوریها و ایثارگری دانش آموز بسیجی شهید محمدحسین فهمیده و هزاران شهید دانش آموز  است، که در طول دفاع مقدس در پاسداری از حریم دین و مهین جانفشانی نمودند، گرامی باد.

آری فهمیده ها و بهنام محمدی ها با ترک تعلقات دنیوی و درک شرایط روز کشور برای انجام تکلیف و اطاعت از فرمان امام خمینی رضوان الله علیه، با آگاهی و آزادانه مسیر نورانی شهادت را انتخاب کردند، تا مشعل هدایت جامعه خود باشند.

یادشان گرامی و راهشان پر رهرو باد.


عید اکمال دین و اتمام نعمت مبارک

عید غدیر روز اکمال دین و اتمام نعمت مبارک باد.

غدیر، کامل‌ترین مظهر وحدت

غدیر

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله اعلام کرده بود این آخرین حج اوست و می خواهد روش صحیح حج را به مردم یاد داده، تمام آداب حج را اجرا نماید. مسلمانان بسیاری برای درک آخرین حج فرستاده خدا عازم حج گردیدند و حال پس از اتمام حج راهی سرزمینهای خود بودند. برخی حاجیان از آبگیر[1] «خم» رد شده بودند و گروهی آرام آرام به آنجا نزدیک می شدند. منطقه «خم» مانند تقاطعی بود که راهها در آنجا از هم جدا می شد. ناگاه پیک های رسول خدا صلی الله علیه و آله، حاجیانِ از «خم» عبور کرده را فراخواندند تا به آن باز گردند.

آنچه را بر من وحی کرده ادا می کنم

ادامه نوشته

با عرض تبریک به مناسبت فرارسیدن 15 ذی الحجه خجسته زاد روز حضرت امام هادی النقی(ع)به محضر حضرت بقیه الله الاعظم امام زمان (عج) و همه عاشقان ایشان .

امام هادي )


تولد امام دهم شيعيان حضرت امام علی  النقی  (ع ) را نيمه ذيحجه سال 212 هجری قمری  نوشته اند . پدر آن حضرت ، امام محمد تقی جوادالائمه (ع ) و مادرش سمانه از زنان درست کردار پاکدامنی بود که دست قدرت الهی او را برای تربيت مقام ولايت و امامت مأمور کرده بود ، و چه نيکو وظيفه مادری را به انجام رسانيد و بدين مأموريت خدايی قيام کرد . نام آن حضرت - علی - کنيه آن امام همام " ابوالحسن " و لقبهای مشهور آن حضرت " هادي " و " نقي " بود . حضرت امام هادی (ع ) پس از پدر بزرگوارش در سن 8 سالگی به مقام امامت رسيد و دوران امامتش 33 سال بود . در اين مدت حضرت علی النقی (ع ) برای نشر احکام اسلام و آموزش و پرورش و شناساندن مکتب و مذهب جعفری و تربيت شاگردان و اصحاب گرانقدر گامهای بلند برداشت . نه تنها تعليم و تعلم و نگاهبانی فرهنگ اسلامی را امام دهم (ع ) در مدينه عهده دار بود ، و

ادامه نوشته

عید قربان مبارک


اسامی دیگر عید قربان

نام دیگر عید قربان،عیداضحی و عیدخون است. روزاثبات عشق و تسلیم در برابر امر الهی، روز آزمایش و امتحان حضرت ابراهیم علیه السلام و حضرت اسماعیل علیه السلام که از آن سربلند بیرون آمدند.[۱] «فَلَمّا اَسْلَما وَتَلّهُ لِلجَبینِ وَنادَیناهُ اَنْ یا اِبراهیم، قد صدّقت الرّؤیا انّا کذلک نجزِی المحسنین؛ [۲]...هان ای ابراهیم به خوبی انجام وظیفه کردی و ما نیکوکاران را این چنین پاداش خواهیم داد» 

تاریخچه ی قربانی

چون شب هشتم ذی الحجه (یوم الترویه) فرا رسید، حضرت ابراهیم بعد از انجام وظائف عبادی، سر بر بالین استراحت نهاد و در خواب به او ندا شد:«ای خلیل گر تشنه ی وصال مائی برخیز و با کارد تیز فرزند دلبند خود را قربانی کن!»ابراهیم از هیبت این خطاب بیدار شده و با خود گفت آیا این امر رحمانی است یا وسوسه شیطان ی؟ شب عرفه نیز همان خواب را دید ودر شب نحر(عید قربان) نیز همین خواب را دید و یقین او زیاد شد و صبح روز عید قربان ابراهیم خلیل با همسرش هاجر وداع کرده و با اسماعیل از خانه به سوی منی روی نهادند. وقتی به منی رسیدند، جریان خواب خود را به فرزندش بازگو کرد و اسماعیل در واکنش به این سخن پدر چنین گفت: ای پدر بزرگوار من اگر هزار جان داشتم، همه را به فرمان الهی قربان می‌کردم و تسلیم امر الهی می‌شدم. 
ابراهیم چون در منی به جمره اول رسید، شیطان آمد که او را تعرض کند، هفت سنگ به سوی او انداخت و در جمره دوم و سوم هم هفت سنگ پرتاب کرد. این رمی جمرات ثلث از جمله مناسک حج شد. پس هنگامی که پدر و پسر حکم خدا را گردن نهادند، ابراهیم پیشانی پسر را بر زمین نهاد و تیغ تیز بر حلق او گذارد اما ذره‌ای از پوست و گوشت و رگ او بریده نشد و سرانجام از طرف حق سبحانه و تعالی ندا آمد که عمل ابراهیم مقبول درگاه ما شد و آنرا پسندیدیم. [۳] 
********************

۱.↑ . ضیاءآبادی، سید محمد،حج برنامه تکامل،بی جا،دارالکتب الاسلامیه، ص ۳۳۲.
۲.↑ صافات/سوره۳۷، آیه۱۰۴-۱۰۵.    
۳.↑ صافات/سوره۳۷، آیه۱۰۴-۱۰۵.    
*************************************
منبع: ویکی فقه