سلام بر قدس
سلام بر قدس
سلام بر مسجد الاقصی
سلام بر قبله اول مسلمین
میعادگاه ادیان الهی
پایتخت دائمی فلسطین
ولو کره المشرکون
تسلیت شهادت حضرت زهرا (س)
این ناگهانی مرگ تو باور ندارم
باور ندارم سایه ات بر سر ندارم
تو رفتی وگشته دعایت استجابت
من ماندم واین غم،دگر مادر ندارم
زاندم که دیدم آن هجوم جانیان را
جزاشک چشم ولرزه ی پیکر ندارم
من زینبم دخت یتیم پنج ساله
کاری بجز دلداری حیدر ندارم
در روز آخر شانه بر مویم کشیدی
دیگر توان شانه ای بر سر ندارم
فریاد مادر مادرم بر عرش رفته
جز چادر خاکی تو در بر ندارم
سرمی نهم بربسترت با اشک وناله
مادر دعاکن سر زبستر برندارم
شاعر : اسماعیل تقوایی
ایام شهادت حضرت صدیقه طاهره فاطمه زهرا سلام الله علیها بر محبان خاندان رسالت تسلیت باد.
ثواب زیارت امام رضا(ع)
سَتُدفَنُ بَضعَةٌ مِنّي بأرضِ خُراسانَ، لا يَزُورُها مُؤمِنٌ إلّا أوجَبَ اللّهُ عزّ و جلّ لَهُ الجَنَّةَ و حَرَّمَ جَسَدَهُ على النّارِ.
به زودی پارهاى از تن من در خاك خراسان دفن شود. هيچ مؤمنى آن را زيارت نكند مگر آن كه خداوند عزّ و جلّ بهشت را بر او واجب و بدنش را بر آتش دوزخ حرام گرداند.
عیون اخبار الرضا: ج1، ص 286 / ميزان الحكمه:ج5، ص125
عابدتر، زاهدتر و با فضليت ترین مردم زمان خود
امام سجاد سلام الله علیه: :
إنَّ الحَسَنَ بنَ عَلِيِّ بنِ أبي طالِبٍ عليهماالسلام كانَ أعبَدَ النّاسِ في زَمانِهِ وأزهَدَهُم وأفضَلَهُم
حسن بن على بن ابى طالب سلام الله علیه در زمان خود، از همه عابدتر، زاهدتر و با فضليتتر بود.
أمالي صدوق : ص150، ح 8 / اهل بيت در قرآن و حديث : ج1، ص411
پیامبر بزرگوار اسلام (ص) از زبان امام علی (ع)
امام علي سلام الله علیه: :
(في رَسولِ اللّه) أدّى أميناً و مَضى رَشيدا و خَلَّفَ فِينا رايَةَ الحَقِّ
پیامبر بزرگوار ص، رسالت خويش را با امانت به انجام رساند و دنيا را ترك كرد ، در حالى كه راهنماى ما بود و پرچم حق را در ميان ما باقى گذاشت .
نهج البلاغه: خطبه ۱۰۰ / اهل بیت در قرآن وحدیث: ج2، ص 576
سالروز رحلت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و شهادت امام حسن مجتبی و امام رضا علیهماالسلام تسلیت باد.
سبک زندگی علوی(۶) آداب معاشرت
100نکته از سبک زندگی پیامبر خاتم (ص)
۳-نگاهش پیوسته به زیر افتاده و بر زمین دوخته بود..
سبک زندگی علوی(۵)
امیرالمومنین که درود خدا بر او فرمود:
چون تو را ستودند، بهتر از آنان ستايش كن، و چون به تو احسان كردند، بيشتر از آن ببخش، به هر حال پاداش بيشتر از آن كسي است كه آغاز كرد.
سبک زندگی علوی(۴)
امیرالمومنین علی که درود خدا بر او فرمود:
بخشنده باش اما زياده روي نكن، در زندگي حسابگر باش، اما سختگير مباش.
سبک زندگی علوی(۳)
ترغیب به کردار نیکو
امیرالمومنین علی که درود خدا بر او فرمود:
كسي كه كردارش او را به جايي نرساند، افتخارات خاندانش او را به جايي نخواهد رسانيد.
سبک زندگی علوی(۲)
امیر المومنین علی که درود خدا بر او فرمود: با مردم آنگونه معاشرت كنيد، كه اگر مرديد بر شما اشك ريزند، و اگر زنده مانديد، با اشتياق سوي شما آيند.
سبک زندگی علوی(۱)
سينه خردمند صندوق راز اوست، و خوشرويي وسيله دوست يابي، و شكيبايي، گورستان پوشاننده عيبهاست.
سبک زندگی در آیات قرآنی
در آیات بسیاری از قرآن کریم سبک زندگی اسلامی تبیین گردیده است؛ از آنجا که سبک زندگی انسان نتیجه رفتار او در طول زندگی است، در یک تقسیم بندی کلی روابط و رفتار انسان در آموزه های قرآنی بر چهار بخش است :
1- رابطه انسان با خدا
2- رابطه انسان با خود
3- رابطه انسان با جامعه
4- رابطه انسان با دیگر مخلوقات
تعریف سبک زندگی در بیان رهبر معظم انقلاب
سبک زندگی در بیان رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خامنه ای (مدظله) عبارت است از:
آن چيزهائى است كه متن زندگى ما را تشكيل ميدهد؛ كه همان سبك زندگى است كه عرض كرديم. اين، بخش حقيقى و اصلى تمدن است؛ مثل مسئلهى خانواده، سبك ازدواج، نوع مسكن، نوع لباس، الگوى مصرف، نوع خوراك، نوع آشپزى، تفريحات، مسئلهى خط، مسئلهى زبان، مسئلهى كسب و كار، رفتار ما در محل كار، رفتار ما در دانشگاه، رفتار ما در مدرسه، رفتار ما در فعاليت سياسى، رفتار ما در ورزش، رفتار ما در رسانهاى كه در اختيار ماست، رفتار ما با پدر و مادر، رفتار ما با همسر، رفتار ما با فرزند، رفتار ما با رئيس، رفتار ما با مرئوس، رفتار ما با پليس، رفتار ما با مأمور دولت، سفرهاى ما، نظافت و طهارت ما، رفتار ما با دوست، رفتار ما با دشمن، رفتار ما با بيگانه؛ اينها آن بخشهاى اصلى تمدن است، كه متن زندگى انسان است.
منبع: |
گام اول در طراحی سبک زندگی
دکتر «علی انتظاری»، مدیر گروه جامعهشناسی دانشگاه علامه طباطبایی، از اساتید بسیار فعال گروه علوم اجتماعی و متخصص در مسائل اجتماعی، نظریههای جامعهشناسی، اینترنت و فضای مجازی و اندیشهی اجتماعی متفکران مسلمان است. کتابهای «تعلیمات اجتماعی» پایهی اول و سوم راهنمایی و «جامعهشناسی علم» و مقالات «تحلیل جامعهشناختی مطبوعات ایران» و «آموزش تولید محور» از جمله تألیفات این استاد دانشگاه علامه طباطبایی است.
برای فهم بیشتر رابطهی سبک زندگی و نظریهی اجتماعی به سراغ دکتر انتظاری رفتیم. متن کامل این گفتگو را در ادامه بخوانید:
آیا سبک مفهوم منبعث از نظریهی اجتماعی است یا یک واقعیت بیرونی که نظریه آن را تحلیل میکند؟
بحث «سبک» اساساً یک مفهوم نظری است. در عالم بیرونی که ما سبک نداریم.
در واقع آدمها به گونهای زندگی میکنند و ما آن را دستهبندی میکنیم یا
قالبهایی به آن میدهیم. مفهومها در واقع ساخته و پرداختهی ذهن ما
هستند و ما بر اساس ذهنیت خودمان، به نحو خاصی آنها را طبقهبندی میکنیم.
البته این موضوع هم منشأ خارجی دارد، ولی آنچه در بیرون وجود دارد در قالب
سبک نیست. بالاخره آدمها در زندگیهایشان، مشابهاتها و تفاوتهایی با هم
دارند و روشهای متفاوتی را برای تأمین نیازهای زندگیشان و حل مسائل
روزمرهشان انتخاب میکنند. انواع کارهایی که انسانها به روشهای مختلف
انجام میدهند، بر اثر ممارست و همجواری و یادگیریهای اجتماعی، با همدیگر
قرابت پیدا میکنند. همچنین ممکن است به دلیل نوآوریها یا یادگیریها و
جامعهپذیریهای متفاوت، اجتماعی شدن افراد افتراقی با هم داشته باشد.
منتها ما بر اساس ذهنیت خودمان، آرایش متفاوتی ایجاد میکنیم و مثلاً به
همانندی و همجواری چند ویژگی، عنوان سبک را اطلاق میکنیم.
شرایط اجتماعی در شکلگیری یک مفهوم نظری چه تأثیری دارد؟ آیا اصولاً شرایط این مفهوم را شکل میدهند یا برعکس؟
شاخصه های سبک زندگی اسلامی
سبک زندگی که اسلام پیشنهاد می کند چه گونه سبکی است و چه شاخصه ها و ویژگی هایی دارد؟این
سبک مبتنی بر آیات قرآن و سنت پیامبر (ص) بوده و شاخصه های آن برگرفته از
آموزه های وحیانی و اهل بیت (ع) است. در این سبک مهمترین مساله خدامحوری،
اعتقاد به روز جزا، اخلاق مداری در حوزه های حوزه فردی، اجتماعی و خانوادگی
است.
سبک زندگی اسلامی تسهیل کننده چهار نوع رابطه بوده و زمینه
برقراری این چهار رابطه را فراهم می کند. این روابط عبارت است از: رابطه
انسان با خود، رابطه انسان با خدا، رابطه انسان با دیگران و رابطه انسان با
محیط زیست. بنابراین این سبک که برگرفته از تعالیم وحی است کمک می کند
انسان بتواند بهترین رابطه را در این چهار محور ایجاد کند.
در سایه این سبک قرار است به چه مقصدی دست پیدا کنیم و در واقع چشم انداز سبک زندگی تجویزی اسلام چیست؟چشم
انداز نهایی هدف نهایی این سبک رسیدن به مقام قرب الهی و تکامل فرد و
جامعه است و در ضمن آن، انسان بتواند به رضایت مندی از زندگی بدون استرس،
در کمال امنیت و آرامش روانی برسد که این سبک برای او ترسیم کرده است.
یکشنبه های بهشتی/سبک زندگی اسلامی!
رئوف و بسیار بخشنده داشته باشد، ولی خود کینه توز باشد.
اولويتهاي تحقق سبک زندگي اسلامي
گفتوگو با آيتالله مصباح يزدي دربارة همايش سبك زندگي اسلامي
در تاريخ 19/11/1391
پرسش:به نظر حضرتعالي مفهوم سبك زندگي چيست؟
بيشترين پيوند با خانواده
در مورد امام موسی بن جعفر سلام الله علیه، روایت شده : :
كانَ اَوصَلَ النّاسِ لأِهلِهِ و رَحِمِهِ و كانَ يَتَفَقَّدُ فُقَراءَ المَدينَةِ فِي اللَّيلِ
روايت شده [امام موسى بن جعفر ع] بيشترين پيوند را با خانواده و خويشان خود داشت و شب ها از فقيران مدينه دستگيرى مى كرد .
الإرشاد : ج ۲ ، ص۲۲۳/آينه يادها ص 142
روز دانشجو گرامی باد
یاد و خاطره آن مبارزان بویژه شهدای آن روز قندچي و بزرگ نيا و شريعت رضوي را گرامی می داریم .
در این خصوص مطلبی از درگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی تقدیم می گردد:
صوت قرآن تو صبرم را ربود از دل ، حسین
صوت قرآن تو صبرم را ربود از دل ، حسین
زآن سبب سر را زدم بر چوبه محمل ، حسین
من ز طفلی بر سر دوش نبی دیدم تو را
از چه بگرفتی کنون بر نوک نی منزل ، حسین؟
این تویی بالای نی ای آفتاب فاطمه ؟
یا شده خورشید گردون بر زمین نازل ، حسین
می خورد بر هم لبت گویی تکلّم می کنی
گاه با من، گه به طفلان ، گاه با قاتل ، حسین
ای هلال من ! زبس در خاک و خون پوشیده ای
دیدنت آسان ، شناسایی بود مشکل ، حسین
اختیار دیده را پای سرت دادم ز دست
ترسم از اشکم بماند کاروان در گِل ، حسین
با تنت در قتلگه بنشسته جانم در عزا
با سرت بر نوک نی ،اُلفت گرفته دل ، حسین
با تمام دردها و غصه ها و رنج ها
نیستم آنی ز طفل کوچکت غافل ، حسین
هر چه پیش آید ، خوش آید ، سینه را کردم سپر
با اسارت نهضتت را می کنم کامل ، حسین
سوز و شور «میثم» بی دست و پا را کن قبول
گر چه شعرش هست در نزد تو نا قابل ، حسین
حاج غلام رضا سازگار
نخل میثم 1 ، ص 259
1388/10/13
السلام علیک یا ابا عبدالله
دمید روح غم اندر، تن مه غم عالم
تو نوحه سر بده چون شد، عزای اشرف آدم
لباس تیره به تن کن، ز داغ نوحه تو سر کن
که گشته ماه عزا و ، دوباره گشت محرم
سرشکسته ی خود را، شکن دوباره ز داغش
بزن به سر ز غم او، بزن به سینه تو هردم
مه عزای دو عالم، رسیده ایها العالم
که هر شب مه غم شد، شب غم و شب ماتم
سرم هوای تو دارد، دلم هوای حریمت
بده پری به کبوتر، ببین شکسته دو بالم
همین که اشک بریزم، برای اشک تو آقا
برای من شده کافی، همین دو قطره ی نم نم
سروده : جعفرابوالفتحی
فهمیده ها فهمیده بودند...
هشتم آبان ماه روز بسیج دانش آموزی یادآور دلاوریها و ایثارگری دانش آموز بسیجی شهید محمدحسین فهمیده و هزاران شهید دانش آموز است، که در طول دفاع مقدس در پاسداری از حریم دین و مهین جانفشانی نمودند، گرامی باد.
آری فهمیده ها و بهنام محمدی ها با ترک تعلقات دنیوی و درک شرایط روز کشور برای انجام تکلیف و اطاعت از فرمان امام خمینی رضوان الله علیه، با آگاهی و آزادانه مسیر نورانی شهادت را انتخاب کردند، تا مشعل هدایت جامعه خود باشند.
یادشان گرامی و راهشان پر رهرو باد.
عید اکمال دین و اتمام نعمت مبارک
عید غدیر روز اکمال دین و اتمام نعمت مبارک باد.
غدیر، کاملترین مظهر وحدت
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله اعلام کرده بود این آخرین حج اوست و می خواهد روش صحیح حج را به مردم یاد داده، تمام آداب حج را اجرا نماید. مسلمانان بسیاری برای درک آخرین حج فرستاده خدا عازم حج گردیدند و حال پس از اتمام حج راهی سرزمینهای خود بودند. برخی حاجیان از آبگیر[1] «خم» رد شده بودند و گروهی آرام آرام به آنجا نزدیک می شدند. منطقه «خم» مانند تقاطعی بود که راهها در آنجا از هم جدا می شد. ناگاه پیک های رسول خدا صلی الله علیه و آله، حاجیانِ از «خم» عبور کرده را فراخواندند تا به آن باز گردند.
آنچه را بر من وحی کرده ادا می کنم
امام هادي (ع)
عید قربان مبارک
اسامی دیگر عید قربان
تاریخچه ی قربانی
۱. | ↑ . ضیاءآبادی، سید محمد،حج برنامه تکامل،بی جا،دارالکتب الاسلامیه، ص ۳۳۲. |
۲. | ↑ صافات/سوره۳۷، آیه۱۰۴-۱۰۵. |
۳. | ↑ صافات/سوره۳۷، آیه۱۰۴-۱۰۵. |