دیار ما  - شاه عبدالله (مهروبان)،هندیجان ، خوزستان

دیار ما - شاه عبدالله (مهروبان)،هندیجان ، خوزستان

معرفی ابعاد فرهنگی ،تاریخی و اجتماعی دیار شاه عبدالله
دیار ما  - شاه عبدالله (مهروبان)،هندیجان ، خوزستان

دیار ما - شاه عبدالله (مهروبان)،هندیجان ، خوزستان

معرفی ابعاد فرهنگی ،تاریخی و اجتماعی دیار شاه عبدالله

توصیف شهر مهروبان در سفرنامه ناصرخسرو

 توصیف شهر مهروبان از زبان ناصرخسروکه حدود هزار سال پیش از آن عبور کرده است:
« شهری بزرگ است بر لب دریا نهاده،بر جانب شرقی،و بازاری بزرگ دارد و جامعی نیکو(مسجدی)اما آب ایشان از باران بود، و غیر از آب باران،چاه و کاریزی(قناتی) نبود،که آب شیرین دهد،ایشان را حوضها و آبگیرها باشد که هرگز تنگی آب نبود.و در آنجا سه کاروانسرای بزرگ ساخته اند،و هر یک از آن چون حصاری است محکم و عالی. ودر مسجد آدینه (جمعه)آنجا بر منبر نام یعقوب لیث دیدم نوشته . پرسیدم از یکی که : «حال چگونه بوده است؟»گفت که : «یعقوب لیث تا این شهر گرفته بود ولیکن دیگر هیچ امیر خراسان را قوت نبوده است».و در این تاریخ که من آنجا رسیدم(سال 443هجری )این شهر به دست پسران باکالیجاربود،که ملک پارس بود.و خوارباراین شهر از شهرها و ولایتها برند،که آنجا به جز ماهی چیزی نباشد. و این شهر باجگاهی است و کشتی بندان.» 

منبع: سفرنامه ناصرخسرو ، تصحیح دبیر سیاقی ،انتشارات زوار، صفحه 163

جزء کدام دسته ایم؟

ما در بین الطلوعین فجر انقلاب به ظهور مولا ، در انتظار رویت خورشیدیم.سحرخیزان بیدارگرند ، بصیران بیدارند، غافلان در خوابند،خادمان در پی فرصت خدمت اند،خائنان فرصت طلب اند،سارقان دنبال تاریکی اند،کلاهبرداران در حال خواندن لالایی اند،منافقان خواب آشفته می بینند،هوسبازان در رویای لجنزاز لاله زارند،دنیا طلبان معتقد به نقد امروزند و وجود آخرت را به نقد می کشند. 

ما جزء کدام گروه و دسته ایم؟

دنیا شناسی(۱)


دنیا شناسی از منظر امیر بیان مولا امیرمومنان امام علی (ع)


« آگاه باشید!همانا این دنیا که آرزوی آن را می کنید و بدان روی می آوریدُ و شما را گاهی به خشم می آورد و زمانی خشنود می سازد خانه ماندگار شما نیست و منزلی نیست که برای آن آفریده و به آن دعوت شدیدآگاه باشید نه دنیا برای شما جاودانه و نه شما در آن جاودانه خواهید ماند.»

                                                                                             خطبه ۱۷۳نهج البلاغه

نذر گل نرگس صلواتی بفرست

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

هر روز  ده صلوات برای سلامتی امام زمان (عج) وتعجیل در فرج آن حضرت،برکات زیادی نصیب انسان می کند .

فراموش نکنیم حداقل کاری است که هر  منتظر ظهور می تواند انجام دهد.


حرم شاه عبدالله 30سال پیش




نمای شمالی حرم مطهر حضرت امامزاده شاه عبدالله (ع) در سال 1360

امامزاده شاه عبدالله(ع)


آستانه مبارک حضرت امامزاده شاه عبدالله بن محمدباقر (ع)


این بارگاه ملک پاسبان در روستای شاه عبدالله از توابع شهرستان هندیجان در استان خوزستان واقع شده است و فاصله آن با مرکز شهرستان 45کیلومتر می باشد.این روستا هم مرز با استان بوشهر و 15کیلومتر با بندردیلم فاصله دارد.
طبق اسناد موجود در حرم شاه عبدالله (ع)به نقل از مقاتل الطالبین ابوالفرج اصفهانی گزارش شده است که :«عبدالله ابن محمدباقر(ع)» در قیام علویان، علیه حکومت فاسد و ظالم بنی امیه با جمعی از سادات علوی به جنوب ایران هجرت کرد و در منطقه هندیجان فعلی با عواملی حکومت بنی امیه درگیر شدند که تعدادی از آنان به شهادت رسیده و بقیه متفرق میشوند.

ادامه مطلب ...

فراخوان همکاری

بسم الله الرحمن الرحیم

ای نام تو بهترین سرآغاز    بی نام تو نامه کی کنم باز

ای یاد تو مونس روانم    جز نام تو نیست بر زبانم


با توکل بر خدا و استعانت از حضرت باری تعالی و با تبریک سالروز میلاد  خجسته ی حضرت زینب کبری سلام الله علیها این وبلاگ به قصد فعالیت فرهنگی، اجتماعی و علمی و به منظور معرفی اماکن زیارتی -سیاحتی ،بیان آداب و رسوم ،بررسی تاریخ و جغرافیای منطقه ،ادبیات محلی (شعر و ضرب المثل) ،معرفی شهدا و ایثارگران ،بیان توانمندیها ،انعکاس مشکلات و معضلات و دیگر موضوعات مرتبط با روستای شاه عبدالله و روستاهای حومه ی آن تشکیل شده است.
نویسندگان آن قصد ورود به مسائل جناحی ندارند و از همه نظرهای سازنده برای گسترش همدلی و پیشرفت و آبادانی منطقه استقبال می کنند.این وبلاگ متعلق به همه دلدادگان حضرت شاه عبدلله (ع) و دلسوزان منطقه  می باشد و همه ی دوستان را به عضویت و اعلام نظر و ثبت یادداشت در قالب موضوعات طرح شده دعوت می نماید.
عزیزانی که آمادگی  عضویت در وبلاگ را دارند ایمیل خود را به یکی از روشهای زیر ارسال نمایند تا برای آنان به عنوان نویسنده در وبلاگ دعوتنامه ارسال شود.همچنین می توانید مطالب خود را به آدرس زیر اسال نمایید تا به نام خودتان در وبلاگ ثبت شود.
مکاتبه با ایمیل: latif.darvishi@yahoo.com
ارسال پیامک به :09177164093 یا  09385163120