دیار ما  - شاه عبدالله (مهروبان)،هندیجان ، خوزستان

دیار ما - شاه عبدالله (مهروبان)،هندیجان ، خوزستان

معرفی ابعاد فرهنگی ،تاریخی و اجتماعی دیار شاه عبدالله
دیار ما  - شاه عبدالله (مهروبان)،هندیجان ، خوزستان

دیار ما - شاه عبدالله (مهروبان)،هندیجان ، خوزستان

معرفی ابعاد فرهنگی ،تاریخی و اجتماعی دیار شاه عبدالله

غدیر یادآور عهد من و توست

فارغ از هر دو جهانم به گل روى على(ع)                   از خم دوست جوانم به خم موى على‏

طى کنم عرصه ملک و ملکوت از پى دوست‏                     یاد آرم به خرابات چو ابروى على

غدیر یادآور عهد من و توست ،عهدى که سالهاست ما و پدران ما با همه وجود آن را پاس داشته ‏ایم.

غدیر داستان دیروز نیست،چراغى است که امروزمان را مى ‏افروزد و ولایت ، ریسمانى الهى است که همیشه وهمه جا ما را به سوى خود فرا مى ‏خواند،آنکه به این ریسمان الهى در آویزد از دنیا بگسلد؛ آنکه سایه پر مهر و بى بدیل ولایت رابر سر گسترد، سر بر آستان هیچ کس جز خدا فرو نیاورد.هر که حق را با امام على، (ع)، و اولاد طاهرینش، بشناسد؛در میان قرائتهاى رنگ رنگ و پر فریب٬ سرگردان نگردد و آنکه عهدشکنان غدیر رابخوبى بشناسد، امروز نیز دست پر نیرنگ فرزندانشان را به یارى و بیعت در دست نگیرد.

  ادامه مطلب ...

عاقبت انکار ولایت

 پس از آن که رسول خدا (ص)در غدیر خم آنچه را که مأمور به آن بود تبلیغ فرمود و این سخنان در سایر سرزمین های اسلامى هم منتشر شد، جابر بن نضر آمد و خطاب به پیامبر نمود و گفت: از طرف خدا امر کردى که گواهى به یگانگى خداوند و رسالت تو بدهیم و نماز و روزه و حج و زکاة را اجرا کنیم. همه را از تو پذیرفتم و قبول کردیم. تو به اینها اکتفا نکردى؛ تا این که بازوى پسر عمویت را گرفتى و بلند نمودى و او را بر ما برترى دادى و گفتى: «من کنت مولاه فعلىّ مولاه» آیا این امر از طرف تو است یا از جانب خداوند؟رسول خدا(ص) فرمود: قسم به خداوندى که معبودى جز او نیست، این امر از جانب خداوند است.او پس از شنیدن این سخن به طرف شتر خود روانه شد در حالى که می گفت: بارخدایا! اگر آنچه محمد (ص)می گوید، راست است و حق، سنگى از آسمان ببار و یا عذابى دردناک به ما برسان.جابر بن نضر هنوز به شتر خود نرسیده بود که سنگى از بالا بر سر او آمد و از دُبُر او خارج شد و او را کشت.

 

ادامه مطلب ...

غدیر در سیره عملی امام هادی (ع)

در ایام  ولادت امام هادی علیه السلام و در آستانه عید سعد غدیر عید اکمال دین و اتمام نعمت مطلبی با عنوان غدیر در سیره عملی امام هادی علیه السلام  تقدیم می گردد.

غدیر در زیارت غدیریه امام هادی علیه السلام

روحِ این زیارت زیبا و جامع که امام حسن عسکری علیه السلام از پدر بزرگوارش امام هادی علیه السلام نقل می کند، تولی و تبری است؛ با سلام بر پیامبر اسلام و انبیاء و فرشتگان و بندگان صالح خدا و وارث علم انبیاء امیرمؤمنان علی علیه السلام شروع می شود،
و با لعن قاتلان انبیاء و اوصیای آنها و قاتل امیرمؤمنین علیه السلام و غاصبان حق او و جنگ کنندگان با او و قاتلان امام حسین علیه السلام و پیروان آنها، و صلوات بر پیامبر اسلام و سید اوصیاء علی علیه السلام و آل پاک او خاتمه می یابد. و در اثناء به مناقب امیرالمؤمنین علی علیه السلام که در آیات و روایات آمده، و نیز به اذیت ها و ظلم های وارد بر حضرت و غصب فدک و ظلم به حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها و... اشاره شده است.
یکی از جلوه های زیبای بزرگداشت غدیر در زیارت مخصوص امام علی علیه السلام در روز غدیرمشاهده میشود. کلمات آن زیارت زمزمه روح نواز امام هادی علیه السلام است و تاریخ صدور آن سالی است که معتصم خلیفه عباسی آن حضرت را به بغداد احضار کرد. در این موقعیت، حضرت به زیارت امیرمومنان علیه السلام شتافت؛ حدیث دلبری و یادمان ارزشهای راستین راتجلیدیگر بخشید و میراث ماندگاری از شکوه ولایت در خاطره ها به یادگار گذاشت.

فرازهایی از زیارت غدیریه امام هادی علیه السلام
 به مناقب، فضائل، القاب، آیات ولایت در مورد حضرت امیرالمؤمنین علی علیه  السلام اشاره شده است از جمله:

1- اختصاص لقب امیرالمؤمنین علی علیه  السلام
2- اعلمیت امیرالمؤمینن علیه السلام؛
  3- سئوال و باز ؛  پرسی از ولایت؛
 4- ایمان امیرالمومنین و نخستین مسلمان بودن آن حضرت؛
 5- شجاعت امیرالمؤمنین علیه السلام؛
6- عبادت امیرالمؤمنین علیه السلام؛
 7- علی یعسوب المؤمنین است؛
8- علی قائد الغر المحجلین است؛
9- اخوت پیامبر با علی علیه السلام
10- آیات ولایت (ایه تبلیغ، آیه اکمال، آیه ولایت، آیه سأل سائل بعذاب واقع)

منبع : کتاب غدیر در سیره عملی امام  هادی علیه السلام ،محمد رضا شریفی ،


ناشر مرکز تحقیقات رایانه ای قائمیه اصفهان


پیامک های تبریک عید غدیر خم



 

 روز عید غدیرخم از شریف ترین اعیاد امت من است. پیامبر اکرم(ص)

 خجسته باد پیوند «نبوت» و «امامت» در نقطه اوجى به نام غدیر خم که غدیر، گره محکمى است براى رشته دیانت.



علی در عرش بالا بی نظیر است
 علی بر عالم و آدم امیر است
 به عشق نام مولایم نوشتم
 چه عیدی بهتر از عید غدیر است؟

 

یک روز دلم به جشن مولا علی می رفت
 در عیدِ غدیرِ خُم به صحرا می رفت
 هر کوه که در برابر می‏دیدم
 چون دستِ علی بود که بالا می رفت

 

غدیر ، گل همیشه بهار زندگی است . دریایی بی‏کرانه است ؛ جاری بر جان ‏های پاک و اندیشه های تابناک .

  ادامه مطلب ...

خورشید هدایت

خورشید هدایت

    

نویسنده:سمیه سوری

سیری کوتاه در زندگی امام هادی(علیه السلام)

امام ابوالحسن علی النقی الهادی(ع) در نیمه ذی حجه سال 212 هجری در اطراف مدینه، در محلی موسوم به «صریاّ» چشم به جهان گشود. امام هادی(ع) در سال 220 هجری، در هشت سالگی، بعداز شهادت پدر بزرگوارش امام جواد(ع) به امامت رسید. مدت هدایت و امامت آن حضرت، 33 سال بود و در 41 سالگی،در سوم رجب سال254هجری در شهر سامرا بر اثر زهری که با دسیسه معتز، سیزدهمین خلیفه عباسی به ایشان خورانده شد،مسموم گردید و به شهادت رسید.مشهورترین القاب آن بزرگوار، نقی و هادی است و کنیه آن حضرت ، ابوالحسن بود.[1]

القاب امام هادی(علیه السلام)

برای امام هادی(ع) به تناسب خوی و صفاتش، القابی را ذکر کرده اند که هر کدام، دارای شأن نزول و فلسفه ای است. لقبهای زیر، بخشی از القاب آن حضرت است:
1. نقی، به معنای پاک، پاکیزه از آلودگی و انحراف؛
2. مرتضی، به خاطر پسندیده بودن خوی و رفتارش در برخوردها و روابط؛
3. عالِم: به دلیل دانش بسیار و پردامنه اش در عرصه های گوناگون علمی و فرهنگی؛
4. عسگری، به خاطر اقامتش در محیط نظامی که به دستور دشمن صورت گرفته بود؛
5. رشید، به دلیل رشدیافتگی و هدایت شدگی او از سوی حق؛
6. وفی، به معنای وفادار و انجام دهنده عهد و پیمان، به تمام و کمال.[2]
 
ادامه مطلب ...

السلام علیک یا باقرالعلوم

با عرض تسلیت به مناسبت شهادت امام محمدباقر علیه السلام به اطلاع می رساند به همین مناسبت مراسم سخنرانی و عزاداری در حرم مطهر فرزند ارجمندشان حضرت شاه عبدالله ابن محمدباقر علیه السلام برگزار می گردد:

از تاریخ 93/7/9 چهارشنبه تا 93/7/11 جمعه هر شب ساعت 8

سخنران: حضرت آیت الله رجایی از قم

عزاداری سنتی

و

مداحی حاج مهدی منصوری

خاطره ی ایثارتان گرامیباد

31 شهریور ماه مصادف با آغاز جنگ تحمیلی صدام بعثی علیه جمهوری اسلامی در شهریور 59 می باشد. . او به زعم خود و با وعده های حامیانش و پشتیبانی همه جانبه قدرتهای شرق وغرب قصد داشت . انقلاب اسلامی ایران را در در نطفه خفه نماید. و مانع صدور آن به دنیا شود. ولی دیدیدم که خواست خداوند چیز دیگری بود . با شروع جنگ. وحدت ملت برای جلوگیری از تهاجم دشمن بیشتر شد. وبا فرمان امام و تشکیل بسیج مردمی . دیدیم که سر نوشت جنگ و خواب صدام جور دیگری تعبیر شد. 

   هفته دفاع مقدس برهمه  رزمندگان  ، ایثارگران ، خانواده معظم شهیدان و ایثارگران مبارک 

شهید شیخ سالم درویشی

هفته دفاع مقدس فرصتی است تا از مقام والای شهیدان که عزت آفرین این کشور بودند تجلیل شود . یکی از شهدای عزیز منطقه که در فضای مجازی و کتب منتشر شده در باره شهدای منطقه امامزاده عبدالله اطلاعاتی از ایشان نیافتم شهید شیخ سالم درویشی می باشد .چندی پیش در نمایشگاهی از تصاویر شهدا به پوستری برخوردم که به مناسبت یادواره شهدای روحانی استان خوزستان مطالبی به اختصار درباره زندگی این شهید والامقام ذکر شده بود .

در اینجا عین مطلب آن پوستر تحت عنوان زندگی نامه شهید تقدیم شما می گردد:

در سوم شهریور سال 1346 در خانواده ای مذهبی و کشاورز در روستای امام زاده عبدالله به دنیا آمد. دوران کودکی و نوجوانی را در روستا گذراند. دوران مدرسه (راهنمایی) شهید مصادف بود با جریانات و قیام مردم علیه حکومت ستم شاهی ایشان با علاقه و اشتیاق خاصی به اجرای فرمایشات امام و شرکت در مراسمات و راهپیمایی ها اقدام می نمودند.

با پیروزی انقلاب اسلامی شهید سالم برای کسب علوم دینی به شهر مقدس قم عزیمت کرد. و در سالهای اول انقلاب ندای رهبر خود را لبیک گفتند و جهت مبارزه با منافقین کور دل عازم جبهه های کردستان شد ایشان در عملیات والفجر 8 - آزادسازی فاو - از ناحیه دست مجروح گشته و در بیمارستان شیراز بستری شدند. و به امر خانواده جند روزی در روستا استراحت کردند و در این مدت به ارشاد مردم و تبلیغ برای امام و ترغیب مردم به شرکت در جبهه ها می نمودند.

نحوه شهادت

در آخرین مرخصی و مراجعت شهید به روستا و دیدار با همگی به خصوص پدر و مادر وداع کرده و بیان کردند که آرزوی شهادت در راه اسلام را دارند. هنگام مراجعت شهید به جبهه با دوستان و اقوام خداحافظی و طلب حلالیت کردند. سرانجام در عملیات کربلای 4 در تاریخ 1365/10/4 در منطفه اروندکنار به آرزوی دیرینه خود رسیدند و به فیض شهادت نائل آمدند. پیکر پاک شهید سالم درویشی در گلزار شهدای امام زاده عبدالله به خاک سپرده شد.

شهید در وصیت نامه خود پدر و مادر و برادران را به صبر و تقوا و پیروی از رهبر انقلاب و ادامه دادن راه شهداء دعوت نموده است.