دیار ما  - شاه عبدالله (مهروبان)،هندیجان ، خوزستان

دیار ما - شاه عبدالله (مهروبان)،هندیجان ، خوزستان

معرفی ابعاد فرهنگی ،تاریخی و اجتماعی دیار شاه عبدالله
دیار ما  - شاه عبدالله (مهروبان)،هندیجان ، خوزستان

دیار ما - شاه عبدالله (مهروبان)،هندیجان ، خوزستان

معرفی ابعاد فرهنگی ،تاریخی و اجتماعی دیار شاه عبدالله

امامزاده شاه عبدالله(ع)


آستانه مبارک حضرت امامزاده شاه عبدالله بن محمدباقر (ع)


این بارگاه ملک پاسبان در روستای شاه عبدالله از توابع شهرستان هندیجان در استان خوزستان واقع شده است و فاصله آن با مرکز شهرستان 45کیلومتر می باشد.این روستا هم مرز با استان بوشهر و 15کیلومتر با بندردیلم فاصله دارد.
طبق اسناد موجود در حرم شاه عبدالله (ع)به نقل از مقاتل الطالبین ابوالفرج اصفهانی گزارش شده است که :«عبدالله ابن محمدباقر(ع)» در قیام علویان، علیه حکومت فاسد و ظالم بنی امیه با جمعی از سادات علوی به جنوب ایران هجرت کرد و در منطقه هندیجان فعلی با عواملی حکومت بنی امیه درگیر شدند که تعدادی از آنان به شهادت رسیده و بقیه متفرق میشوند.

حضرت شاه عبدالله (ع)نیز که از این واقعه جان سالم به در برده بود به اتفاق یکی از فرزندان خود به نام محمود (معروف به شاه محمود مدفون در همین روستا)در سال 131 هجری قمری در کنار خیلج فارس در مکانی به نام «مهروبان» که اکنون خرابه های آن موجود است، به دست مردی از بنی امیه به نام عبدالرحمن بن عون دمشقی مسموم  و به شهادت رسیدند.

هم اکنون مزار این امامزادگان عظیم الشان محل زیارت محبان اهل بیت(ع)و مورد تکریم و احترام اهالی منطقه و مردم اقصی نقاط کشور بویژه استانهای خوزستان، بوشهر، فارس، کهگیلویه و بویراحمد و شیعیان کشورهای عربی حوزه خلیج فارس بویژه کشور کویت است .


با تعیین هیئت امنا (سه تن از روحانیون منطقه)از طرف اداره اوقاف و امور خیریه استان خوزستان مطالعات طرح توسعه حرم مطهر امامزاده عبدالله  در سال 1373 آغاز شد و در نوروز سال 1374 با حضور آیت الله «موسوی جزایری»نماینده ولی فقیه در استان خوزستان، کلنگ طرح بازسازی و توسعه حرم مطهر توسط ایشان به زمین زده شد.

از آن زمان تاکنون به همت هیئت امناء محترم و دیگر محبان آن حضرت و با نظارت اداره کل اوقاف خوزستان طرح توسعه این حرم مطهر در 12 هزار مترمربع به اجرا در آمده که از آن جمله احداث شبستان آستانه در ابعاد 740 متر، گنبد به ارتفاع 16 متر، گلدسته ها به ارتفاع 23 متر، ساخت ضریح مطهر به بهترین شکل در اصفهان و نصب آن به جای ضریح قدیمی، محوطه سازی صحن مطهر در دو هزار و 400 متر، ساخت 44 چشمه سرویس بهداشتی جدید، احداث پارکینگ شش هزار متری و ساخت بلوار به طول 300 متر در خیابان منتهی به حرم است.
در پاییز سال 1385 مراسم پرده برداری از ضریح جدید امامزاده با حضور حضرت آیت الله «جزایری» و حجت الاسلام والمسلمین «مصلحی»، رییس وقت سازمان اوقاف و امور خیریه کشور برگزار شد .


کرامات امامزادگان

از این امامزادگان والامقام کرامات زیادی دیده شده است ولی مهمترین آن کرامت نورباران این دو امامزاده عظیم الشان می باشد . من خودم بارها از زبان بزرگان و افراد مسن روستا این ماجرا را شنیده ام . و دوست داشتم به نوعی این موضوع را جهت اطلاع علاقه مندان درج نمایم .

حجه الاسلام والمسلمین جناب آقای حاج شیخ عبدالحسین مطهری که از اساتید حوزه و دانشگاه و شخصیتی عالم وفاضل و از اهالی روستای امامزاده عبدالله می باشند شرح آخرین نور باران  را آنطور که خود مشاهده نموده است در سخنرانی بعد از ظهر روز 5 شنبه مورخ 89/10/16در مراسم رونمایی از گنبد مطهر امامزاده شاه محمود (ع)در جوار بارگاه مقدس حضرت امامزاده عبدالله(ع)این گونه بیان نمودند .

در یک شب پاییزی سال 1343 ، نماز مغرب و عشاء به امامت مرحوم مغفور کربلایی عوض درویشی در مسجدی که در جنوب و چسبیده به امام زاده عبدالله بود  برگزار گردید ( به منظور توسعه حرم امام زاده بین سالهای 1370 الی 1373 تخریب و به شبستان حرم اضافهدگردید)، پس از اقامه نماز مردم کم کم به خانه هایشان بر می گشتند . موذن امامزاده عبدالله  ، جناب آقای مشهدی عبدالعلی درویشی که هنوز هم توفیق اقامه اذان در  این امامزاده  را دارد ، آرام آرام درب ها را می بست ، تنها فانوسی  ، روشنی بخش محیط داخل حرم بود .

ناگهان محیط اطراف حرم به طور عجیبی منور گردید ؛ گویی پروژکتورهایی بسیار قوی که یک باره محیطی را روشن ساخته باشند . در آن زمان از برق و الکتریسیته در این روستاها خبری نبود (سال 1364 روستا از نعمت برق برخوردار گردید ).حرم کوچک و محقر امامزاده عبدالله و حیاط آن روشنایی خاصی را به خود می دید . از گلدسته ها و گنبد امامزاده عبدالله و گنبد امامزاده شاه محمود تا ارتفاع 50الی 60متر نور فواره می کشید ، مردمی که برای اولین بار دیده بودند شگفت زده شدند اما آنهایی که در سالهای قبل هم چنین امری را مشاهده کرده بودند برایشان مسرت بخش تر بود . موذن دوباره شروع به گفتن اذان کرد ؛ روشنایی لحظه به لحظه بیشتر می شد . مردم روستاههای نزدیک با هر وسیله ای که داشتند و بعضی هم با پای پیاده خودشان را به حرم می رساندند . صلواتهای بلند و پی در پی مردم ؛ نغمه چاوشی و اذان بلند موذن حال و هوای خاصی را به روستا و حرم بخشیده بود . هیچ کس جرات نزدیک شدن به ضریح و داخل حرم را پیدا نمی کرد .این نورافشانی و نورباران حدود یک ساعت و بیست دقیقه ای طول کشید . و سپس آرام آرام تلاء لو  و فواره کشیدن نور کمتر و کمتر شد تا جایی که دوباره تاریکی همه جارا فرا گرفت .

بعضی از مردم دیگر روستاها ،من جمله روستای عامری (که حدود 10کیلومتر با روستای شاه عبدالله فاصله دارد )و بعضی از آنان هنوز در قید حیات هستند از آن فاصله خود شاهد ماجرا بوده اند .فردای آن روز مرحوم کربلای عوض درویشی که روحانی و امام جماعت روستای امام زاده عبدالله بود نامه ای را {توسط جناب آقای شیخ ملایوسف درویشی روحانی و امام جماعت فعلی امامزاده که خود نیز از شاهدان عینی ماجرا می باشند }به مرحوم آیت الله شریعت که از علمای بنام آن زمان و اصالتا بهبهانی ولی ساکن دیلم بود نوشته و شرح ماجرا را توضیح دادند .ایشان هم نامه را به دفتر آیت الله العظمی حکیم (ره) در قم فرستادند . که از دفتر آن بزگوار این گونه اعلام گردید .«بعضی اوقات وجود مقدس حضرت حجه ابن الحسن (عج)به زیارت مشاهد مشرفه می آید و نورش همه جا را فرا می گیرد»البته در اماکن مقدس دیگری هم از این نوربارا ن ها مشاهده گردیده است.


از زیباترین جلوه های حضور مردم و علاقه وافر آنها به امامزاده در ایام مذهبی و مناسبت ها می توان به مراسم روز تاسوعا اشاره کرد که هزاران نفر از مردم منطقه بویژه عزاداران حسینی از بندردیلم با پیاده روی مسیر 15 کیلومتری در صحن حرم مطهر جمع شده و به عزاداری میپردازند.

امید است با پیگیری هیئت امنا ، اداره کل اوقاف و امورخیریه استان خوزستان با تخصیص اعتبارات لازم نسبت به  تکمیل طرح توسعه حرم مطهر امامزاده عبدالله و ایجاد زائرسرا و دیگر جاذبه های گردشگری اقدام شود تا زمینه مناسبی جهت جذب زائران واستراحت و اسکان کاروانهای زیارتی  درجوار حرم مطهر به وجود آید.
نظرات 13 + ارسال نظر
ع-درویشی سه‌شنبه 23 فروردین‌ماه سال 1390 ساعت 12:35 ب.ظ

با سلام
خدا قوت. از اینکه وقت گذاشتید وبه معرفی این امامزاده عظیم الشان اقدام نمودید جای تقدیر وتشکر دارد. انشاا... که اجر شما در محضر خدای رحمن محفوظ خواهد بود. اینجانب نیز در صورتی که مطلبی جدید و قابل ذکری بدست آورم حتما ارسال خواهم نمود.

ع-درویشی
هندیجان

با سلام و تشکر پیشنهاد می کنم در صورت امکان مطلبی در خصوص بی بی زهرا(بی بی بانو) تهیه فرمایید. موفق باشید

سعــــــــــــــــــــــــــــــ چهارشنبه 24 فروردین‌ماه سال 1390 ساعت 01:18 ق.ظ http://www.takpic3.blohga.com

سلام خدمت شما من خیلی وقت پیش می خواستم بگم یه وبلاگ برای شاه عبدالله بزن اما دیگه نگفتم
اما کار بسیار جالبی بود عالیه یه آمار وبلاگ بزن داخلش بعد عکس های بیشتری از شاه عبدالله داخلش بزار
ما هم پشت شما هستیم
البته من به کشت دارم می خونم برا (د) اگر خدا بخواد گرفتمش بعد در خدمت گذاری حاضرم
موفق و پیروز

عبدالعزیز موحدی چهارشنبه 14 اردیبهشت‌ماه سال 1390 ساعت 07:08 ب.ظ

با سلام و عرض خدا قوت
ضمن تشکر از این حرکت نیکو وشایسته در معرفی دیار شهید پرور شاه عبداله .سعی شود از خاطرات بزرگانی که هنوز در قید حیات هستند در رابطه با کرامات حضرت شاه عبدالله استفاده شود .افرادی مثل مشهدی عبدالعلی . حاج رضا وحاج صادق و حاج محمد (بو نعمت الله )و...
همچنین در خصوص وجه تسمیه قلعه ها وبناهای قدیمی واینکه آب از رودخانه زهره چگونه به شهر ماهرویان هدایت می شده ویا در خصوص مقبره های قدیمی که در روستای مالکی حفاری شده و از آن اشیا قیمتی بدست آمده مربوط به چه دوره ای بوده است.
اینکه می گویند ساکنین فعلی شاه عبدالله مهاجرینی بودند که از بحرین امده اند چقدر صحت دارد؟اطلاعاتی در این زمینه نزد حاج محمد درویشی (بو نعمت الله) وجود دارد که خوب است مکتوب شود و در اطلاع دیگر علاقمندان قرار گیرد.

[ بدون نام ] دوشنبه 19 اردیبهشت‌ماه سال 1390 ساعت 12:38 ب.ظ

سلام
خدا قوت، خوشحالم کاری رو که خودم هیچ‌وقت فرصت نکردم انجام بدم ،شما بالاخره انجام دادید. موفق باشید.


بارون خو نیزنه، پاک آدمل ولاتم خو دیندی کاچاقن، ماهواره هم خو مِن بو جوونل ولات هی ایگرده ، سگار و ... خو فراوون ... هی غارت هی چپو بخدا همی شابدلله گرتمونه اَندِی
یا آقام شابدلله، یا بی‌بی‌حکیمه به فریاد ای ولات و مردمش برس...

یوسف درویشی یکشنبه 29 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 05:17 ب.ظ http://www.mordan.blogfa.com

سلام.اگه درمورد ملا درویش و اینکه چه طور شخصیتی بود هم یه کم بنویسیدممنون میشیم. عالیه ولی باید کار کنیم که وبلاگه بیشتر معروف بشه .باسپاس

فرشید جمعه 18 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 11:23 ق.ظ

عرب گوید هندیان،فارس گوید هندوان/از ازل خاکش بود،خاک ایران جوان/قبر شاه مشهد بود در سینه ی مهرویان/خفته در خاک خلیج آن پادشه میر نعمان.شاعر:فرشید گشتیل

فرشید جمعه 18 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 11:27 ق.ظ

خوشا هر آنکه هندیجان دیارش/در این مهد گران عمری تبارش/چنان هندی بود در بهر ایران/ که مهرویان عالم در بر آن.شاعر:فرشید گشتیل

badnambax یکشنبه 7 مهر‌ماه سال 1392 ساعت 12:29 ق.ظ http://badnambax.blogsky.com

سلام خسته نباشید چه وبلاگ قشنگی دارین به دلم نشست ولینکت کردم خوشحال میشم یه سر به وبلاگ منم بزنی و اگه دوست داشتی لینکم کنی موفقو پیروز باشی:S004:]

hdcsd پنج‌شنبه 18 مهر‌ماه سال 1392 ساعت 03:35 ق.ظ http://www.akeyvg.com

pnk
87070



سلام!

وبلاگ مفیدی داری!

اگه میشه به منم سر بزن و نظرت رو بگو

ممنون. منتظرتم!!
http://jaki.hamiblog.ir



58

زهرا درویشی سه‌شنبه 6 مرداد‌ماه سال 1394 ساعت 10:51 ق.ظ

با سلام و خسته نباشید. آقای درویشی من پایان نامه ارشدم در مورد روستای امام زاده است. به تعدادی عکس از روستا و مردمان روستا نیاز دارم ممنون میشم اگر چند عکیس از سطح روستا بگیرید و روی وبلاگ قرار دهید

همچنین تو رو خدا اگه میشه عکسی از نقشه روستا(هوایی ، یا زمینی) برایم بفرستید. خیلی نیاز دارم

زهرا درویشی دوشنبه 16 شهریور‌ماه سال 1394 ساعت 01:02 ب.ظ

سلام .خسته نباشید آقای درویشی میشه شماره تلفنتونو رو سایت بگذارید من چند سوال در مورد طوایف مختلف ساکن در روستا از شما دارم.

من منتظر همکاری شما هستم

سلام در ستون جنبی مطالب بخش صفحات وبلاگ تحت عنوان فراخوان همکاری مطلبی نوشته شده که در پایان شماره تماس و ایمیل اینجانب درج شده است.09177164093

عبدمحمد طیبی دوشنبه 3 آذر‌ماه سال 1399 ساعت 06:15 ق.ظ

بنام خدا،
اینجانب اهل سهرستان بهبهان هستم،
خواهر بنده از شفا گیرندگان امامرتده شاه عبداله است،
در سال 1380 وفتی یکی از برادرانم تصادف کرده بود، خانواده من بر جسم بی هوش او رسیدند همه گمان میکرثند که مرحوم شده است حتی یک نفر پتویی بر روی او کشید خواهر من با دبدن این صحنه در جا نمام بدنش خشک گشت، بطوری که نه نتوان نشستن داشت و نه غدا خوردن و حرف زدن
حدودا چهل روز فقط با سرم تغذبه میشد،
برای مداوا به پیش دکتر های زیادی در بهبهان و اهواز بردیم اما هیچ اثری از بهبودی نبود، تا اینکه بک نفر به ما گفت اورا به زیارت شاه عبداله ببرید، و با اطمینان گفت اگر شفا نیافت من مچ دسنم را فطع میکنم،
من که ان زمان هیچ اعتقادی به این حرفها نداشتم، و حتی اطلاعی از وجود امام زاده شاه عبداله نداشتم، اما برای اثبات دروغگویی ایشان فردا عازم دیلم شدم
انچه که برای من عجیبتر بود این بود که به محض رسیدن به درب حرم امام زاده دو زن از خدمتکاران حرم آمدند و به من گفتند هیچ نگران نباش الان امام زاده شفا بهیش میده، که تا جان در بدن دارم صوت سخنشان از گوشم خارج نمیشود،
اورا درحالی که دراز کش بود نمی توانست حتی بنشیند کنار حرم گذاشتند،
چمد لحضه ای گذشن که نمام بدتش به لرزه افتاد و چنان فشار به حودش می اورد که بلند شود و به دهنش برای حرف زدن، مثل طفلی که بلند شدن بلد نباشد و حی زمین بخورد بلند میشد و به زمین می خورد، تا اینکه زبانش با گفتن یا حضرت فاطمه باز شد و.هم زمان هم نشسن (البته قبلش هردوی ان زنان بهیش فشار می آوردند که جمله یا حضرت فاطمه را به زبان بیاورد)
شاید بیست تا بیست پنح دقیقه طول نکشیده بود که بلند شد صحیح و سالم و فقط میپرسید من را چرا اینجا آوردید، اینجا کجاست؟ این سید کی بود؟ و از حال و روز خودش در چهل روز گذشنه هیچ اطلاعی هم نداشت و.بهیش ماجرا را میگفتیم اصلا باورش نمیشد و حتی به قرص و دارو هایی که برای او نسخه کرده بودند میخندید و از سرمهایی که همراهمان بود تعجب میکرد که برای خودش همراه مان اورده بودیم،

اتفاقی که افتاد من تا ابد به مسایل شرعی مقید شدم و به شفا دادن امام زاده ها اعتقاد سرسختی پیدا کردم،

محمد چهارشنبه 3 فروردین‌ماه سال 1401 ساعت 07:48 ق.ظ

هرکسی دست‌کم یک بار هم یه زیارت امام زاده شاه عبداله نرقته باشه بهره ای از زندگی مذهبی خود نبرده است،

من توصیه میکنم یک بار به این منطقه سفر کنید و به زیارت این امام زا ده بروید،
کرامات آن بزرگوار را ببینید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد