دیار ما  - شاه عبدالله (مهروبان)،هندیجان ، خوزستان

دیار ما - شاه عبدالله (مهروبان)،هندیجان ، خوزستان

معرفی ابعاد فرهنگی ،تاریخی و اجتماعی دیار شاه عبدالله
دیار ما  - شاه عبدالله (مهروبان)،هندیجان ، خوزستان

دیار ما - شاه عبدالله (مهروبان)،هندیجان ، خوزستان

معرفی ابعاد فرهنگی ،تاریخی و اجتماعی دیار شاه عبدالله

السلام علیک یاشاه محمود(ع)




              بارگاه قدیمی حضرت شاه محمود ابن عبدالله بن محمد باقر(ع) -سال 1383



السلام علیک یاشاه محمود(ع)


در جوار حرم مطهر حضرت شاه عبدلله بن محمد باقر (ع) دو مقبره دیگر متعلق به حضرت شاه محمود(ع) و شاه قاسم (ع) قرار دارد. این دو بزرگوار نیز مورد احترام و تکریم اهالی محل می باشند و اخیرا بوسیله حفاری، سرداب زیرین مقبره حضرت شاه محمود(ع) کشف و احیا گردید که قضیه این سرداب به نقل از اهالی و بزرگان محل بسیار شنیدنی است:

در سالهای قبل شخصی به نام محمد درویشی فرزند سلمان که خادمی و تولیت آن بارگاه را به عهده داشته حضرت شاه محمود را در خواب می بیند که به ایشان چنین دستور می دهد: دو سرداب در زیر مقبره من وجود دارد آنها را حفاری کن و ضمن خارج کردن خاکها یک کوزه پر از طلا در فلان نقطه سرداب وجود دارد آن را بردار و با پول آن مقبره من را بساز ومشخصات نقطه به نقطه سرداب و جای دقیق مقبره ها و کوزه طلا را به وی می گوید مثلا به ایشان می گوید که درب سرداب پایین سنگ زرد رنگی است در فلان قسمت که با برداشتن آن، سرداب پایین پیدا می شود.

بنا به دلایلی ایشان این کار را انجام نداده و این سفارشات را به فرزند خود می کند و فرزند ایشان نیز از این کار طفره رفته تا اینکه اکنون نسل سوم یعنی نوه های آن شخص تصمیم به احیا و باز سازی حرم مطهر حضرت شاه محمود (ع) می نمایند.

آنان در بدو امر به یاد وصیت اجداد خود افتاده و تصمیم می گیرند از این راز پرده بردارند.بنابراین پس تماس و رایزنی با مراجع عظام در قم مجوز شرعی این کار را گرفته و با حالت و فضایی کاملا روحانی کار خاک برداری را شروع می نمایند و دقیقا همان چیزی که اجداد آنها گفته بودند را پیدا میکنند . یکی از کسانی که در این کار حضور داشت نقل می کرد که در سرداب اول سه قبر وجود داشت و دیگر قبری پیدا نکردیم و آن سنگ زرد را نیز پیدا نمودیم که اگر آنرا بر می داشتیم به درب سرداب پایین و آن کوزه طلا می رسیدیم و چون درون سرداب پایین جسم شریف و مطهر حضرت امامزاده محمود (ع) قرار داشت مجددا با دفتر مراجع تماس گرفته شد که آنان برای جلوگیری از اسائه ادب اجازه ادامه کار را ندادند .

اکنون آن سرداب و آن قبور به طرز زیبایی توسط متولیان آن امام زاده باز سازی شده و همه روزه پذیرای زوار می باشد.

از برنامه های بسیار جالبی که سال گذشته در حرم شاه محمود (ع) برگذار می شد جلسات پاسخگویی به سوالات اعتقادی و دینی بود که توسط حاج آقا مطهری از اساتید برجسته دانشگاه اهواز صورت می گرفت . این جلسات هنوز هم در بعضی از شبهای جمعه در همان مکان دایر می باشد . آقای مطهری (انشاالله خداوند به ایشان سلامتی و طول عمر عنایت فرماید) زاده همین روستا و مایه افتخار این منطقه می باشد.


برگرفته از وبلاگ ابراهیم درویشی:

http://shahabdolla.blogfa.com/post-3.aspx
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد