دیار ما  - شاه عبدالله (مهروبان)،هندیجان ، خوزستان

دیار ما - شاه عبدالله (مهروبان)،هندیجان ، خوزستان

معرفی ابعاد فرهنگی ،تاریخی و اجتماعی دیار شاه عبدالله
دیار ما  - شاه عبدالله (مهروبان)،هندیجان ، خوزستان

دیار ما - شاه عبدالله (مهروبان)،هندیجان ، خوزستان

معرفی ابعاد فرهنگی ،تاریخی و اجتماعی دیار شاه عبدالله

آشنایی با بندردیلم

آشنایی با شهرستان دیلم...


1- قدمت تاریخی دیلم :

قرائن تاریخی نشان می دهد که قدمت این بندر به دوره هخامنشی مربوط می شود ، که وجه تسمیه آن به خوبی روشن نیست . چرا که در ادوار مختلف این منطقه اسمهایی داشته است . بندر تیلمون (دیلمون) برگرفته از: نام قدیم بحرین و سـرانجام بنــدردیلم نــامهایی بوده انـد که بـه این شهرستان اتلاق گردیده است.

و نام های ذکرشده دیگری درتاریخ است که این شهر را دیـل، دیلـه هم نامیده اند.

در دوره هخامنشی دو رشته راه، پارسارگاد و تخت جمشید را به هرمز، بندردیلمون و آستانه درکرانه خلیج فارس مربوط می ساخته که بنادر دیلمون ، هرمز و ریشهر ( بوشهرکنونی ) در دوره مذکور از مراکز تجاری بوده اند، صدور روغن چراغ ، نفت از بندر شینیز (سینیز) باقی مانده از دوره ساسانیان و پارچه های کتانی و فلزات گرانقیمت مرسوم بوده است.

آثــار پنج شهــر تاریخی با نامهای سینیز (شینیز) ، اسلجان، مهروبان، سنجاهان و قوستان از دوره های قبل از اسلام در این شهرستان کشف و به ثبت رسیده است که با وجود اسناد تاریخی و سفرنامه هایی ازجمله

سفرنامه ناصرخسرو ، [وآثار باستانی ] تاریخ این شهرستان بین 2300 الی 2500 سال اعلام گردیده است...

 

2- موقعیت جغرافیای دیلم:

شهرستان دیلم با 2735 کیلومتر مربع مساحت و قریـــب به 30/000 نفر جمعــیت بـــه عـنوان شمالی ترین نقطه استان بوشهر با مرکزیت شهر دیلم دارای دو بخش مرکزی و امام حسن می باشد که بخش مرکزی با دو دهستان حومه و لیراوی شمالی و مرکب از 21 روستا می باشد.

بخش امام حسن با مرکزیت شهر امام حسن دارای دو دهستان لیراوی میانی و لیراوی جنوبی که شامل 21 روستا می باشد تشکیل می گردد.

محدوده شهرستان دیلم از شمال به استانهای کهگیلویه و بویراحمد و خوزستان -  از شرق به استان فارس ، از جنوب به شهرستان گناوه و خلیج فارس از مغرب نیز به خلیج فارس محدود می شود.

از نظر طبیعی به سه بخش عمده کوهستانی (کوهپایه های زاگرس) و تپه های ماهوری ، جلگه پست و حـــاصلخیز دشت لیراوی تشکیل می گردد. قسمتی از نوار ساحلی نیز متشکل از : شـــوره زار و ماسه زاراست. هیچ رودخانه دائمی وجود ندارد. و تنها رودها و دره هـــای فصلی از کوهپایه های شرقی به طرف خلیج فارس امتداد دارد...


برگرفته از وبلاگ ماهرویان
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد