دیار ما  - شاه عبدالله (مهروبان)،هندیجان ، خوزستان

دیار ما - شاه عبدالله (مهروبان)،هندیجان ، خوزستان

معرفی ابعاد فرهنگی ،تاریخی و اجتماعی دیار شاه عبدالله
دیار ما  - شاه عبدالله (مهروبان)،هندیجان ، خوزستان

دیار ما - شاه عبدالله (مهروبان)،هندیجان ، خوزستان

معرفی ابعاد فرهنگی ،تاریخی و اجتماعی دیار شاه عبدالله

خادمان حرم شاه عبدالله(ع)


 افتخار خادمی حضرت شاه عبدالله (ع) از سال های دور تاکنون نسل به نسل از آن اهالی روستای شاه عبدالله بوده است( تا سال 1373که اداره اوقاف و امور خیریه استان خوزستان نظارت بر اداره حرم را بر عهده گرفت) شیوه ی سنتی اداره حرم بدین صورت بود که  هر روز فردی مشخص شده از یک طایفه این وظیفه مهم را به عهده داشته است که به این شخص نُوه دار (نوبت دار) می گفتند او و خانواده اش در آن روز به امورات حرم مطهر و خدمات رسانی به زائران مشغول می شدند . این افراد ضمن جمع آوری نذورات زائران و خیرین ، هزینه های حرم را نیز به عهده داشتند و به صورت مشترک پرداخت می نمودند.

از بزرگان منطقه نقل شده در زمان قدیم که مصالح ساختمانی به فراوانی حال حاضر نبود  اهالی روستای شاه عبدالله با تهیه «چاری» (نوعی خاک پخته شده) و یا با آوردن گچ خام از کوه و پختن و کوبیدن آن، مصالح مورد نیاز برای بازسازی حرم را آماده می کردند.

به تعبیر دیگر همه مردم روستا خادمان حضرت شاه عبدالله بوده و هستند از این جهت که در عرف منطقه ما لفظ «درویش» مترادف با خادم می باشد و مردم مناطق همجوار ساکنان شاه عبدالله را به عنوان «درویش های شاه عبدالله » می شناسند و دلیل دیگر این ادعا نام خانوادگی اکثر ساکنان روستا می باشد زیرا در اوایل سده جاری که سازمان ثبت احوال کشور تشکیل و مامور صدور شناسنامه برای ایرانیان شد در اکثر موارد نام خانوادگی هر فرد را متناسب با شغل و پیشه ویا محل سکونتش انتخاب می نمودند در منطقه شاه عبدالله هم به همین مناسبت نام خانوادگی اکثر ساکنان روستا «درویشی» ثبت گردید.

گروهی دیگر از ساکنان روستا معروف به «عباس قنبری ها» افتخار سقایت و تامین آب شرب  برای حرم حضرت شاه عبدالله (ع)را از چاههای کل حیدر( تنها منبع آب شیرین در منطقه ،که در مطلبی دیگر پیرامون آن توضیح خواهیم داد ) به عهده داشتند مرحوم شادروان حاج جوهر آخرین آبکش حضرت بود که سالیان زیادی آب شرب حرم را تامین می کرد و تا اواخر عمر به این خدمت مشغول بود اکنون نیز آرامگاهش در کنار آبخوری در شمال صحن مطهر می باشد. و هر کس که به آن سمت می رود و او را می شناسد به یاد خدماتش می افتد و برایش طلب آمرزش می کند .خداوند روحش و ارواح همه خادمان و نُوه داران و بانیان خیر در این حرم مطهر را  غریق رحمت کند و با آن حضرت محشور فرماید.


تولیت حرم مطهر شاه عبدالله (ع) از سال 1373تحت نظارت اداره کل اوقاف و امور خیریه استان خوزستان درآمده و به صورت هیات امنایی اداره می شود.

اولین هیات امنای این حرم مطهر سه تن از روحانیون منطقه شاه عبدالله به نام های حضرات حجج اسلام حاج شیخ عبدالحسین مطهری ،و مرحوم شادروان حاج شیخ عبدالرسول خادم الحسینی و حاج شیخ نظیر درویشی از طرف اداره ی اوقاف انتخاب شدند ، این عزیزان موفق گردیدند با همکاری ادارات ، نهادها و شرکت های استان خوزستان و خیرین منطقه بویژه اهالی محترم بندردیلم و مسئولین فرمانداری و شهرداری این شهرستان طرح توسعه حرم مطهر را آغاز ،پیگیری و به نقطه ی مطلوبی برسانند اجر همه با حضرت حق. امید است که خدمات ارزنده آنان ادامه یابد و بخش های باقیمانده طرح توسعه نیز با همت همه ی مومنین تکمیل گردد . شرح اقدامات انجام شده قبلا در مطلبی با عنوان «امامزاده شاه عبدالله(ع)» به عرض رسید.


                        شادی روح خادمان، بانیان و نُوه داران حضرت شاه عبدالله صلوات


نظرات 1 + ارسال نظر
ابراهیم درویشی شنبه 14 آبان‌ماه سال 1390 ساعت 11:55 ب.ظ

با سلام جا داشت اسامی خادمان قدیمی شاه عبدالله قید می گردید

باسلام در حال تهیه اطلاعات جامعی در این خصوص هستم چنانچه شما در زمینه اطلاعاتی دارید بفرستید. متشکرم.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد