دیار ما  - شاه عبدالله (مهروبان)،هندیجان ، خوزستان

دیار ما - شاه عبدالله (مهروبان)،هندیجان ، خوزستان

معرفی ابعاد فرهنگی ،تاریخی و اجتماعی دیار شاه عبدالله
دیار ما  - شاه عبدالله (مهروبان)،هندیجان ، خوزستان

دیار ما - شاه عبدالله (مهروبان)،هندیجان ، خوزستان

معرفی ابعاد فرهنگی ،تاریخی و اجتماعی دیار شاه عبدالله

بیا تا قدر این شبها بدانیم

بسم الله الله الرحمن الرحیم
إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ *وَمَا أَدْرَاکَ مَا لَیْلَةُ الْقَدْرِ * لَیْلَةُ الْقَدْرِ خَیْرٌ مِّنْ أَلْفِ شَهْرٍ*...


شب قدر همچون گوهر یک دانه و در یتیمی است که در صدف ماه مبارک رمضان و در دریای زمان نهان شده است ؛ شبی که اشرف زمانهاست همانگونه که مکه مکرمه به جهت وجود مسجد الحرام و کعبه معظمه در آن اشرف مکانهاست و پیامبر اکرم (ص) اشرف مخلوفات و قرآن کریم مقدسترین کتاب آسمانی است.
در چنین شب گرانقدری به تصریح قرآن کریم در سوره ی قدر خدای تعالی این کتاب مقدس را بر قلب نازنین اشرف مخلوقات خود  فرو فرستاده است شبی که بهتر از هزار ماه است.
از درگاه خدای تعالی توفیق شب زنده داری و درک فضیلت این شب را خواهانیم.
التماس دعا
توضیحاتی درباره ی سوره قدر از تفسیر نور
کلمه «قدر» در قرآن، در چند معنا به کار رفته است:
الف) مقام و منزلت. چنانکه مى‏ فرماید: <<و ما قدروا اللّه حقّ قدره>> آن گونه که باید، مقام و منزلت الهى را نشناختند.
ب) تقدیر و سرنوشت. چنانکه مى‏ فرماید: <<جئت على قدر یا موسى>> اى موسى تو بنا بر تقدیر (الهى به این مکان مقدّس) آمده‏ اى.
ج) تنگى و سختى. چنانکه مى ‏فرماید: <<و من قدر علیه رزقه...>> کسى که رزق و روزى بر او تنگ و سخت شود...
دو معناى اول در مورد <<لیلة القدر>> مناسب است، زیرا شب قدر، هم شب با منزلتى است و هم شب تقدیر و سرنوشت است.
هستى، حساب و کتاب و قدر و اندازه دارد. <<و اِن مِن شى‏ء الاّ عندنا خزائنه و ما ننزّله الاّ بقدر معلوم>> هیچ چیز نیست مگر آنکه خزانه آن نزد ماست و جز به مقدار تعیین شده فرو  نمى ‏فرستیم. حتّى مقدار نزول باران از آسمان حساب شده است. <<و انزلنا من الماء  بقدر>>  نه تنها باران، بلکه هر چیز نزد او اندازه دارد. <<و کلّ شى‏ء عنده بمقدار>> چنانکه خورشید و ماه، از نظر حجم و وزن و حرکت و مدار آن حساب و کتاب دقیق دارد. <<و الشمس و القمر بحسبان>>
خداوند در شب قدر، امور یک سال را تقدیر مى‏ کند، چنانکه قرآن در جایى دیگر مى ‏فرماید: <<فیها یفرق کلّ امر حکیم>> در آن شب، هر امر مهمّى، تعیین و تقدیر مى ‏شود. بنابراین، شب قدر منحصر به شب نزول قرآن و عصر پیامبر نیست، بلکه در هر رمضان، شب قدرى هست
که امور سال آینده تا شب قدر بعدى، اندازه ‏گیرى و مقدّر مى ‏شود.
بیدار بودن شب قدر و احیاى آن با دعا و نماز و قرآن، مورد سفارش پیامبر و اهل بیت آن حضرت بوده است و در میان سه شب، بر شب بیست و سوم تأکید بیشترى داشته‏ اند. چنانکه شخصى از پیامبر پرسید: منزل ما از مدینه دور است، یک شب را معیّن کن تا به شهر بیایم. حضرت فرمود: شب بیست و سوم به مدینه داخل شو.
امام صادق‏ علیه السلام در حالى که بیمار بودند، خواستند که شب بیست و سوم ایشان را به مسجد ببرند و حضرت زهراعلیها السلام در این شب، با پاشیدن آب به صورت بچه‏ ها، مانع خواب آنها مى‏ شدند.
در روایات آمده است که دهه آخر ماه رمضان، پیامبر بستر خواب خود را جمع نموده و ده شب را احیا مى‏ داشت.
در حدیثى طولانى از پیامبر اکرم‏صلى الله علیه وآله مى‏ خوانیم که حضرت موسى ‏علیه السلام به خدا عرض کرد: خدایا مقام قربت را خواهانم. پاسخ آمد: «قُرْبى لِمَن اسْتَیْقَظَ لَیْلَةَ الْقَدْر»، قرب من، در بیدارى شب قدر است.
عرضه داشت: پروردگارا، رحمتت را خواستارم. پاسخ آمد: «رَحْمَتى لِمَنْ رَحمَ الْمَساکِینَ لَیلةَ الْقَدر»، رحمت من در ترحّم بر مساکین در شب قدر است.
گفت: خدایا، جواز عبور از صراط مى‏ خواهم. پاسخ آمد: «ذلِکَ لِمَنْ تَصَدَّقَ بِصَدَقَةٍ لَیْلَةَ الْقَدْر»، رمز عبور از صراط، صدقه در شب قدر است.
عرض کرد: خدایا بهشت و نعمت‏هاى آن را مى ‏طلبم. پاسخ آمد: «ذلک لِمَنْ سَبَّحَ تَسْبیحَة فى لیلةِ القدر»، دستیابى به آن، در گرو تسبیح گفتن در شب قدر است.
عرضه داشت: پروردگارا، خواهان نجات از آتش دوزخم. پاسخ آمد: «ذلک لِمَنْ اسْتَغْفَرَ فِى لَیلةِ الْقَدْر»، رمز نجات از دوزخ، استغفار در شب قدر است.
در پایان گفت: خدایا رضاى تو را مى‏ طلبم. پاسخ آمد: «رِضاىَ لِمَنْ صَلّى‏ رَکْعَتَینِ فِى لَیلةِ الْقَدْر»، کسى مشمول رضاى من است که در شب قدر، نماز بگذارد.
از وقایع عجیب تاریخى، ضربت خوردن حضرت على ‏علیه السلام در شب قدر، در محراب عبادت و به هنگام نماز است. آرى، اشرف خلق خدا، در اشرف مکان‏ها و اشرف زمان‏ها، در اشرف حالات، شهید شد.
شب جایگاه ویژه‏اى در مسائل معنوى دارد که به چند مورد اشاره مى‏ کنیم:
خداوند براى اهداى تورات، حضرت موسى را به مناجات شبانه فراخواند: <<اربعین لیلة>>
قرآن، زمان مناسب براى استغفار را، هنگام سحر مى ‏داند: <<و بالاسحار هم یستغفرون>>
عروج پیامبر به آسمان، به هنگام شب بود. <<اسرى بعبده لیلاً من المسجد الحرام>>
پیامبر مأمور بود که مناجات و عبادات شبانه داشته باشد. <<و من الّیل فتهجّد به نافلة لک>>، <<قم الّیل الاّ قلیلا>>
خداوند از عابدان در شب ستایش مى ‏کند. <<یتلون ایات اللّه اناء الّیل>> و به تسبیح در شب سفارش مى‏ کند. <<فسبّحه لیلا طویلا>>
خداوند در قرآن، به زمان طلوع فجر و هنگام عصر یک بار سوگند یاد کرده است ولى به هنگام سحر سه بار. <<و الّیل اذا عسعس>>، <<و الّیل اذ ادبر>>، <<و الّیل اذا یسر>>
طول شب قدر، یک شب کامل کره زمین است که 24 ساعت مى ‏شود، نه آنکه مخصوصِ مکان خاصّى همچون مکّه و آن هم به میزان 8 ساعت شب آن منطقه باشد. چنانکه مراد از روز عید فطر، یک روز کامل کره زمین است که شامل همه نقاط و مناطق مى ‏شود.
تقارن شب تقدیر بشر با شب نزول قرآن، شاید رمز آن باشد که سرنوشت بشر، وابسته به قرآن است. اگر پیرو قرآن باشد، سعادت و رستگارى و اگر دور از قرآن باشد، شقاوت و بدبختى براى او رقم مى‏ خورد.
ابوذر مى‏ گوید: به رسول خدا عرضه داشتم آیا شب قدر در عهد انبیا بوده و امر بر آنان نازل مى ‏شده و پس از آنکه از دنیا مى رفتند، نزول امر در آن شب تعطیل مى ‏شده است؟ حضرت فرمودند: شب قدر تا قیامت هست.
شاید رمز اینکه شب قدر مخفى است، آن باشد که مردم شب‏هاى متعدّد را به عبادت بپردازند، کسانى که یک شبِ آنرا درک کردند مغرور نشوند و کسانى که آنرا درک نکردند، از باقى شب‏ها مأیوس نشوند.
در روایات آمده است: «العمل الصالح فیها خیر من العمل فى الف شهر لیس فیها لیلة القدر» کار نیک در شب قدر، بهتر از کار نیک در هزار ماه بدون شب قدر است.
1- براى امور مقدّس، زمان مقدّس انتخاب کنید. <<لیلة القدر خیر من الف شهر>>
2- زمان‏ها یکسان نیست، بعضى زمان‏ها بر بعضى دیگر برترى دارد. <<لیلة القدر خیر من الف شهر>>

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد